Kirkkonummi - asuinpaikasta kotipaikaksi

Etusivu Yritykset Yrityksiä lähellä Lastutuksella tehoa autoon ja säästöä polttoainekuluihin

Lastutuksella tehoa autoon ja säästöä polttoainekuluihin

Sähköposti Tulosta

Ohjelmointi - Kirkkonummi - Verkkonummi.fi

Autopalvelu Höglund Oy on pieni neljän hengen autokorjaamo Överbyntien varressa vähän matkaa Patakukon risteyksestä tien eteläpuolella. Yritys sijaitsee punaisessa maatalon piharakennuksen näköisessä puurakennuksessa keltaisen omakotitalon takana. Autokorjaamoksi sen tunnistaa pihalla vuoroaan odottavien autojen paljoudesta.

Korjattavien autojen joukosta löytyy myös APH Racingin varikkobussi ja mahdollisesti pari hurjemman näköistä menopeliä. Talossa ei nimittäin vain huolleta autoja ja vuokrata pakettiautoja: työajan jälkeen paikan väki myös rakentaa ja virittelee siellä omia pelejään. Autopalvelu Höglundin väki suhtautuu sangen intohimoisesti autoihin, mikä koituu myös autopalvelun asiakkaiden hyödyksi.

(Yksi Autopalvelu Höglundin pihassa olevista ajokeista on muuten vastikään GTi-magazinessa esitelty Sebastian Engblomin Nissan Skyline R34, jolla Engblom aktiivisesti kilpailee driftingissä. )

Vaikka autoharrastuksessa yleensä palaa kumi, polttoaine ja pankkitili, eräs Autopalvelu Höglundin toiminnan ulottuvuus kiinnostaa varmasti myös rahan säästämiseen suuntautuneita tavallisiakin autoilijoita.

Lastutus on kansankielinen nimitys siitä, mitä nykyään mieluummin kutsutaan ammattipiireissä moottorioptimoinniksi. Nimitys juontaa juurensa parin vuosikymmenen taakse, jolloin autojen moottoreissa yleistyi polttoaineen suihkuttaminen sylintereihin elektronisesti ohjaten, aluksi bensiinikäyttöisiin ja hieman myöhemmin dieselmoottoreihin (dieseleihin suihkutettiin koko ajan, mutta elektroninen ohjaus tuli myöhemmin). Ohjauksen logiikka oli ohjelmoitu kiinteästi mikropiiriin, ja autojen ominaisuuksiin voitiin vaikuttaa tekemällä muutoksia mikropiirin ohjelmistoon. Yksinkertaisimmillaan autoon vain vaihdettiin mikropiiri, englanniksi chip, lastu. Siitä lastutus.

Moottorioptimointi on ylivoimaisesti kustannustehokkain tapa saada moottori tehokkaammaksi. Lastutuksella saadaan helposti 10-15% lisää tehoja, kun moottorin osia vaihtamalla päästää yleensä vain muutaman prosenttiyksikön ja pakokaasuputkiston remontilla noin 5% tehonlisäykseen. Pakokaasuputkiston remontissa pelkät osat maksavat helposti pitkälle yli 1000 euroa, ja lisäksi tulevat vielä ison asennustyön kustannukset. Ohjelmoinnin hinnat alkavat vähän alle viidestäsadasta ja työn hinta-laatusuhde on huomattavasti korkeampi.

Nykyään mikropiirejä voidaan ohjelmoida uudelleen vaihtamatta niitä, mikä on hyvä, sillä joidenkin autojen kohdalla on harhaanjohtavaa puhua mikropiiristä: järjestelmä voi olla hajautettuna useampaan kohtaan auton sisäistä tietokonetta.

Miksi sitten lastuttaa, optimoida moottoria? Autopalvelun toimitusjohtaja Mikael Höglund kertoo taustaa. "Autot, moottori ja voimansiirto suunnitellaan yleensä sellaisiksi, että ne voivat toimia missäpäin maailmaa vain. Olosuhteet kuitenkin vaihtelevat kovasti eri puolilla maapalloa. Eri paikoissa on paitsi tosi erilaatuista polttoainetta, niin myös jopa erilainen ilman happipitoisuus. Moottorit tehdään usein siten varman päälle, että ne toimivat aivan varmasti yskimättä lähes missä oloissa vain - mutta eivät oikein missään parhaalla mahdollisella tavalla."

"On myös tavallista, että autonvalmistajat käyttävät samaa moottoria eri automerkeissään ja jopa saman merkin eri malleissa, niistä vain otetaan ulos ohjelmoinnilla erilaisia ominaisuuksia, eri määrä tehoa ja vääntöä. Erityisen suuret erot ovat dieselmoottoreiden säädöissä, ja niissä parhaiten erot saa näkyviin turbokoneissa eli moottoreissa, jotka on ahdettu", kertoo Mikael Höglund. "Niissä on aina suurempi hyötysuhde." Auton elektroniikkaa - Kirkkonummi - Verkkonummi.fi

Höglund kuitenkin jatkaa melkein samaan hengenvetoon, että "yleinen käsitys siitä, että vain dieseleihin ja turbokoneisiin kannattaa optimointi tehdä, on aivan väärä. Asia riippuu aivan moottorista ja autosta. Esimerkiksi BMW:n 2.5 litran ahtaamattomassa vakiokoneessa on 193 hevosvoimaa, ja optimoimalla siihen saadaan 210-215 hv." Optimointia tehdään myös aivan pieniin autoihin, Peugeot 1007 yhden litran moottoriin (joka on Toyota Aygon tekniikkaa) saatiin yli 10% lisää tehoa, Höglund kertoo.

Kestävätkö sitten muut osat? Höglund sanoo, ettei tässä ole vaikeuksia. Tehoja ei viedä kuitenkaan mihinkään kilpa-autotasoon, vaan nostetaan noin 10-15%, ja autonvalmistajat tekevät itse aivan samaa samoilla osilla. Usein karvalakkimalli ja tehokkaampi sporttiauto ovat erilaisesta hinnastaan huolimatta lähes samanlaisia, niissä vain on erilainen ohjelmointi ja tietysti ostajan silmään osuva kuorrutus. Muutokset tehdään lähinnä tarkentamalla polttoaineen suihkutuksen ajankohtia ja suihkutuksen rytmitystä. Moottorin sisällä paine-erot ovat häviävän pieniä tavallisen ja optimoidun välillä, ja noin 15% lisää tehoa ei tuota kunnossa olevalle voimansiirrolle mitään ongelmia.

Optimoijat eivät suinkaan halua kaahailla. Optimointia harrastetaan myös siksi, että se laskee yleensä polttoaineen kulutusta. Optimoidulla autolla on tosin opeteltava uusia ajotyyli, jotta kulutus laskisi: Kun optimointi antaa usein mahdollisuuden vaihtaa suuremmalle vaihteelle jo aiemmin, jää taloudellinen hyöty tietysti saavuttamatta jos ajaa aivan samalla tavalla kuin ennenkin. Tehojen paraneminen voi tällaisella kuljettajalle jäädä vain ohituskiihdytysten nopeutumisen varaan, mikä ei tietenkään ole järkevää. Saavutettava säästö ei yleensä ole suhteellisesti yhtä suuri kuin tehon lisäys. Ajan mittaan se kuitenkin tuntuu.

Optimoinnin jälkeen bensiinimoottori käyttää 98 E5 polttoainetta, joka on yleensä tehokkaampaa suhteessa hintaansa jo optimoimattomassakin autossa kuin 10% etanolia sisältävä nykyinen 95 oktaaninen, huomauttaa Mikael Höglund. Diesel pysyy dieselinä.

Optimointia tehdään kovin monella eri tavalla. Jopa netistä voi löytää ns. optimoituja ohjelmistoja ladattavaksi autoon. Höglund kuitenkin hymähtää näille. "Autonsa saa toimimattomaksi niin monella tavalla, eikä kukaan vastaa mistään". Sitten on etukäteen tehtyjä valmiita optimointipaketteja tietyille malleille. Mikael Höglundin mielestä ne ovat kuitenkin yleensä kalliita kompromisseja, sillä niissä on sama ongelma kuin valmistajillakin.

"Etelä-Amerikassa ja Etelä-Aasiassa on aivan varmasti erilaista polttoainetta ja erilaiset olosuhteet kuin meillä, mutta tarjolla on sama valmis optimointipaketti. Optimointi jää silloin vain mahdollisuuksien pintaraapaisuksi, ja maksaa silti lähes saman kuin kunnollinen työ. Kunnolla optimoidulla autolla voi ajaa missä vain. Se on vain optimoitu parhaiten toimivaksi sinne missä sillä eniten ajetaan."

Autopalvelu Höglundin tekemä optimointi alkaa auton ominaisuuksien mittaamisesta kunkin auton tietokoneesta, jonka jälkeen tiedot lähetetään Ruotsiin ohjelmoijalle. Tämä tarkastaa tiedot ja tekee optimoinnissa tarvittavat valinnat kunkin auton ominaisuuksien ja asiakkaan tarpeiden ja toiveiden mukaan. Näin optimointi sopii juuri tähän yksilöön. Kun ohjelma tulee Ruotsista, Mikael Höglund joko syöttää sen auton tietokoneeseen, ohjelmoi auton elektroniikkaboksin mikropiirejä uudelleen tai monimutkaisimmillaan vaihtaa mikropiirejä uuteen.

"Näissä on tapahtunut ihan huikea kehitys muutamassa vuodessa," Höglund sanoo mikropiiriä kädessään varovasti pitäen. "Kun noin 10 vuotta sitten auton mikropiirien tukena oli 16 kilotavua ohjelmallista muistia, niin nyt on jo 4 megatavua, ja lisää tulee jatkuvasti. Myös ohjelmistot monimutkaistuvat koko ajan."

Ajan tasalla - Kirkkonummi - Verkkonummi.fi

Miten Höglund sitten pysyy ajan tasalla? Opiskelemalla asiaa jatkuvasti. "Ei opiskelu meillä ole mitään uutta. Kaikki meistä käyvät jatkuvasti kursseilla ollakseen paitsi ajan tasalla, myös kehittyäkseen tässä hommassa." Intohimo näkyy. Helppo uskoa.

Miten sitten optimoidun auton katsastukset? Periaatteessa auto pitäisi aina muutoskatsastaa, jos se ei ole samanlainen kuin se versio, joka on myyntimallina tyyppikatsastettu. Verkkonummen vahvistamattoman käsityksen mukaan ainakin Volvon maahantuoja tekee itsekin mainitun kaltaista optimointia, eikä näitä optimoituja autoja ole erikseen muutoskatsastettu. Kun Verkkonummella vielä oli Opel Vectra jokunen vuosi sitten, sen merkkihuoltamon määräaikaishuollon kuitissa luki aina silloin tällöin "ohjelmiston päivitys", ja kysyttäessä tarkennusta puhuttiin sekavia elektroniikkaboksista. Kukaan ei puhunut mitään katsastuksista, eikä katsastusmieskään näistä asioista huomautellut - aivan muista kylläkin - olihan se Opel. Tilanne on tässä suhteessa siis hieman sekava. Verkkonummi kehottaa noudattamaan lakia.

Kommentit (2)Add Comment
...
Kirjoittanut ...., 14.09.2013
kirkkonummen keskustassa riittää 40 km tunnissa niin ei siinä tartte optimointia
tehdastehot riittää kuten myös moottoritiellä
joillekin voisi optimoida hiljaisemmat moottoriäänet ja jarrut tehokkaammaksi niin saadaan tie turvallisemmaksi
...
Kirjoittanut Mårten Bondestam email Sähköpostiosoite on suojattu roskapostiohjelmia vastaan, Javascript-tuen tulee olla päällä nähdäksesi osoitteen , 16.10.2013
Har en liten Opel Agila. Den drar så förbannat bensin. Samlar urin för tillverkning av vätgas. Metoden utvecklas.
Urinmolekylen har flere vätgasatomer, så det lönar sig. Hur göra en liten vätgaselektrolysapparat kopplad till
"förgasarn". Anoden skall vara av krom med stor yta. Och sen hur kalibrera "förgasarn" så motorn går rätt.
Där behövs vissa ändringar på chipset! Också elektrolysapparaten måste skapa vätgas just rätt mängd.
Elektrolysen av urin ger så mycket el att strömmen inte tar slut. Vatten har 2 vätgasatoimer men urin har
troligen 4. Urinbränslet finns beskrivet på Youtube på filmer. Lovas i användning inom 2 år.
Har läst att bränsleåtgången regles så stor så motorn inte överhettas eller får för litet smörolja i cylindern.

Kirjoita Kommentti
Kommentointi on lukittu.

busy
Viimeksi päivitetty ( 13.09.2013 16:08 )  

Tuoreimmat kommentit


 
Löydä meidät Google+ -palvelusta
Luotu 0.0647 sekunnissa.