Kirkkonummi - asuinpaikasta kotipaikaksi

Verkkonummi.fi - Kirkkonummi
Etusivu Ulkoverkko Yrittäjyys aivoissamme

Yrittäjyys aivoissamme

Sähköposti Tulosta

Aivot - Verkonummi.fi

Yrittäjyystutkijat ovat vakuuttuneita siitä, että yrittäjät ovat ainutlaatuisia - siis erilaisia kuin muut. Siis että yrittäjäksi päätyvät ne, jotka reagoivat ja ajattelevat jollakin tietyllä tavalla ja joilla on tiettyjä ominaisuuksia. Nyt se on päätetty todistaa tutkimalla yrittäjien aivoja. Jos uusi tutkimussuuntaus tuottaa oletettuja tuloksia, olisi teoriassa mahdollista tulevaisuudessa mennä peruskoulun jälkeen kuvauttamaan päänsä ja tarkistamaan, luuraako aivoissa pieni yrittäjä.

Aalto-yliopiston ja Hankkenin yhteinen tutkimusprojekti etsii 25 – 45 -vuotiaita yrittäjiä tutkimukseen, joka on ensimmäinen laatuaan koko maailmassa. Tutkimus vie yrittäjän aikaa kahtena päivänä noin kaksi tuntia. Palkkio on nimellinen, mutta uraauurtavan tutkimuksen tieteellinen merkitys on melkoinen. Jos osallistut tutkimukseen, saatat olla tärkeä lenkki tieteen kehityksessä. Ja hyvässä tapauksessa saatat kuulla viralliselta taholta, että todellakin olet yrittäjä, ellet ole jo muuten vakuuttunut asiasta.

Tutkimus on osa Aalto-yliopiston neurotaloustieteellistä tutkimuskokonaisuutta, joka tutkii taloudellisen päätöksenteon aivomekanismeja yhdistämällä tietämystä aivokuvantamisesta ja taloustieteestä. Käytännössä tutkimus koostuu kahdesta osasta. Ennen ensimmäistä osaa koehenkilöiden tulee valita kuvia, jotka kuvaavat omaa yritystä ja sen liikeideaa. Ensimmäinen osa kestää noin tunnin ja sen aikana koehenkilö tekee lyhyitä tehtäviä tietokoneella ja täyttää kyselykaavakkeen. Tutkimuksen toinen osa eli varsinainen aivokuvaus järjestetään Otaniemessä noin 1-2 viikon kuluttua ensimmäisestä tilaisuudesta ja se kestää enintään 2 tuntia.

Tutkimusprojektissa mukana oleva Hankkenin yrittäjyyden apulaisprofessori Tom Lahti kertoo, että aivojen kuvaamisella pystytään havainnoimaan tunnetiloja ja niitä alueita, jotka aktivoituvat erilaisissa päätöksentekotilanteissa. Hypoteesi on, että yrittäjät reagoivat tiettyihin ärsykkeisiin eri tavalla kuin muut ja että yrittäjien aivot toimivat päätöksentekotilanteessa eri tavalla kuin verrokkiryhmän. Etenkin riskeihin reagoimisen kuvitellaan olevan erilaista yrittäjillä kuin muilla henkilöillä.

Tutkimuksen käynnistyminen on kiinni siitä, löydetäänkö sopivia tutkimushenkilöitä riittävän paljon. Yrittäjien houkuttelu koehenkilöiksi on ollut hieman haasteellista, sillä yrittäjät poikkeavat yhdessä suhteessa kaikista maailman kiireisistä ihmisistä: he ovat vielä kiireisempiä. Jos kuitenkin olet sopivanikäinen ja terve, jos kehossasi ei ole ylimääräisiä metalliesineitä ja jos olet toiminut yrittäjänä 2 – 10 vuotta, kannattaa ehdottomasti uhrata tieteelle muutama hetki. Pääset osaksi jotakin suunnattoman mielenkiintoista. Ja saat leffalipun.

Koehenkilöksi voi ilmoittautua täyttämällä kaavakkeen, jonka linkki löytyy neuroyrittäjyystutkimuksen infosivuilta. Sieltä selviää myös, että osallistujien kesken arvotaan 500 euron lahjakortti ja heidän matkakulunsa korvataan.

Nyt käynnistyvän tutkimuksen ensimmäiset alustavat raportit valmistunevat syksyllä. Lopullisten akateemisten julkaisujen kirjoittamiseen menee jonkin verran kauemmin. Merkittävää tietoa on luvassa kuitenkin vasta, kun tutkimuksia ja seurantatutkimuksia on tehty Suomessa ja maailmalla enemmänkin.

Kun tutkimustietoa on saatu tarpeeksi, voidaan kenties selvittää vaikkapa mitkä henkilökohtaiset ominaisuudet ennustavat menestystä yrittäjänä. Myös päätöksentekoprosesseihin vaikuttavia ympäristötekijöitä voidaan tutkia: neurotaloustieteen avulla voidaan selvittää, miten musiikki vaikuttaa riskinottohalukkuuteen tai sitä, miksi sää vaikuttaa pörssikursseihin.

Kommentit (1)Add Comment
...
Kirjoittanut yli 10 vuotta yrittänyt, 16.01.2013
Tätäkin tekisi mieli kommentoida, mutta olen niin kiireinen ...

Kirjoita Kommentti
Kommentointi on lukittu.

busy
Viimeksi päivitetty ( 10.01.2013 15:59 )  

 
Löydä meidät Google+ -palvelusta
Luotu 0.0625 sekunnissa.