Kirkkonummi - asuinpaikasta kotipaikaksi

Etusivu Kulttuuri Teatteri Myrsky pauhasi Sjökullan kallioilla

Myrsky pauhasi Sjökullan kallioilla

Sähköposti Tulosta

Miranda ja Caliban - Kirkkonummi - Verkkonummi.fi

Valtava tsunami iskee Sjökullan parkkipaikalle jättäen onneksi viereisellä laitumella kirmaavat hevoset rauhaan. Sen sijaan parkkipaikalle autoaan korjaamaan pysähtynyt Napolin kuningattaren seurue joutuu aallon viemäksi ja päätyy autiolle saarelle, jota hallitsee Prospero, Milanon vallasta syösty herttua.

Yleisö seuraa Sjökullan toisen teatterileirin loppuhuipennusta kiertäen Sjökullaa ympäröiviä polkuja ja kallioita. Puiden ja kivien takaa ilmestyy Shakespearen luomia olentoja viihdyttämään ja ihmetyttämään lähinnä nuorten näyttelijöiden ystävistä ja sukulaisista koostuvaa yleisöä. Shakespearen monituntinen näytelmä on lyhennetty seitsemään kohtaukseen, joten kovin syvällisesti ei henkilöhahmoihin pääse tutustumaan, mutta näyttelijöiden into, puvustuksen hienous ja erilaisten näyttämöiden luomisen kekseliäisyys korjasivat ajanpuutteen luomat epäkohdat.

Heittäytymisiä – järveen, rooleihin ja uusiin ihmissuhteisiin Ferdinand - Kirkonummi - Verkkonummi.fi

Mutta näytelmä oli vain ylimääräinen ilo, sillä leirin todellinen anti oli leiri itse. Matka oli todellakin tärkeämpi kuin päämäärä. Kirkkonummen nuorisopalveluiden – pääasiassa Masalan nuorisoteatterilaisten – järjestämillä teatterileireillä opittiin paljon teatterin tekemisestä ja nautittiin hyvästä seurasta ja kesäisistä päivistä.

Sjökullassa järjestettiin kaksi viiden päivän mittaista leiriä, ensimmäinen lapsille ja toinen 13 – 17 -vuotiaille nuorille. Kumpikin leiri syventyi Shakespearen Myrskyyn, vallan, taikuuden, koston ja anteeksiantamisen kiemuroihin. Ahkeran harjoittelun lisäksi leirillä harjoiteltiin teatteritaitoja erilaisten leikkien avulla, improvisoitiin, näyteltiin naamioiden kanssa, uitiin joka välissä ja tutustuttiin uusiin ystäviin.

Leirin ohjaajilla oli kullakin oma ryhmänsä, jotka oli jaettu näytelmän kohtausten mukaan niin, että eri kohtauksia pystyttiin harjoittelemaan samanaikaisesti. Nuorten leirillä olleet Riikka, Eevi, Janna, Miko, Rebekka ja Luukas olivat Tuukka Martiskaisen ohjauksessa ja erittäin onnekkaita, sillä Tuukka oli heidän mielestään kaikkein paras, ehdottomasti. Tosin kaikki leirin ohjaajat olivat sen verran rentoa porukkaa, ettei kenenkään kanssa tarvinnut jännittää.

Tuukan ryhmä - Kirkkonummi - Verkkonummi.fi

Lähes kaikilla leireillä parasta on uusiin ihmisiin tutustuminen. Sjökullan leirillä parasta oli nuorten mielestä kuitenkin teatterin tekeminen. Osa on olut jo pitkään leireillä tai Masalan nuorisoteatterissa tai koulussa, osa on mukana ensimmäistä kertaa. Näytteleminen on kuitenkin kiinnostanut kaikki aina. Näyttelemisessä taas ehkä parasta on se, että saa hetken aikaa olla joku muu.

Riikka, Eevi, Janna, Miko, Rebekka ja Luukas olivat sitä mieltä, että teatteriharrastus sopii kaikille niille, jotka ovat sen verran rohkeita, että uskaltavat heittäytyä joskus itselle hyvinkin vieraisiin rooleihin - ja pukea päälleen tiukat trikoot tai tissipaidan tai hyllyvän tekovatsan. Mutta jos uskaltaa asettaa itsensä alttiiksi ja hylätä hetkeksi nuoruuden omat, vaativat roolisuoritukset, saa palkaksi jotain unohtumatonta. Leirillä tuntui oleva erittäin tyytyväistä ja iloista väkeä.

Nuoruuden ja innon lähde

Nuoret eivät olleet ainoita, joille leiri antoi paljon. Teatterin ammattilainen, käsikirjoittaja Tuomo Aitta on pitkän tauon jälkeen ollut kuluvan vuoden aikana melko tiiviisti mukana Masalan nuorisoteatterin toiminnassa. Hän oli myös yksi leirin ohjaajista ja kertoi jo unohtaneensa, miten mukavaa leireillä voi olla: hieno paikka ja hienoja näyttelijöitä – mitä muuta voisi teatterileiriltä toivoa.

Aitta on itse aikanaan löytänyt teatterin tekemisen ilon Masalasta ja on tyytyväinen huomatessaan, että sama ilo on vielä tallella. Ilmanhenget - Kirkkonummi - Verkkonummi.fi

Vaikka ammattilaisten kanssa tosissaan työskenteleminen on antoisaa ja rikasta, se myös kuluttaa. Kun teatteri muuttuu illasta toiseen tehtäväksi työksi, voi helposti unohtaa, mistä siinä oikeasti on kyse: innostuksen luomasta mystiikasta. Jos kolmekymmentä vuotta tekee teatteria tai jotakin muuta taidetta työkseen, innostusta on vaikeaa säilyttää. Tuomo Aitta kokee olevansa onnekas, kun voi välillä käydä ammentamassa teatterin tekemisen riemua vanhasta teatteristaan, sillä Masalassa ylpeys ja teatterin riemu ovat tallella.

Teatterin tunnelma välittyy myös katsojiin. Esitys saattaa olla kaikkia yksityiskohtia myöten upea ja loppuun asti hiottu, mutta jos siitä puuttuu into ja ylpeys, katsojatkaan eivät haltioidu. Toisaalta näytelmän lyhentäminen tai näyttelijöiden kokemattomuus lakkaavat myös haittaamasta, jos tunnelma on lämmin, iloinen ja täynnä teatterin magiaa. Siksi Myrskyn oli niin helppo antaa viedä mukanaan.

Kommentit (0)Add Comment

Kirjoita Kommentti
Kommentointi on lukittu.

busy
 

Tuoreimmat kommentit


 
Löydä meidät Google+ -palvelusta
Luotu 0.0641 sekunnissa.