Kirkkonummi - asuinpaikasta kotipaikaksi

Etusivu Kirkkonummi Politiikka Valonsäteitä ankeuteen

Valonsäteitä ankeuteen

Sähköposti Tulosta

Tarmo ja talousarvio - Kirkkonummi - Verkkonummi.fi

Tunnelma kunnantalolla on aivan toisenlainen kuin viime vuonna, jolloin talous oli pahasti tappiollinen ja yt-neuvottelut ja muut säästötoimenpiteet edessä olivat. Tarmo Aarnion ehdotus talousarvioksi on tiukka, mutta sävyltään optimistinen: kuluvan vuoden säätötoimenpiteiden ansioista kunnalla on jälleen mahdollisuus suunnitella palveluiden karsimisen sijaan niiden parantamista.

Tiukkojen säästötoimien ja kulukurin ansioista Kirkkonummen onnistui tänä vuonna pysyä budjetissaan. On vielä mahdollista, että talousarvion vuoden2014 2,6 miljoonan euron alijää jopa supistuu. Ensi vuoden talousarviosuunnitelmassa alijäämä on vielä noin 2milj.€, mutta vuoden 2016 talouden pitäisi olla jo ylijäämäinen. Tarmo Aarnio korosti lisäksi, että verotulojen kehitys on laskelmissa arvioitu maltilliseksi, joten tulot saattavat ensi vuonna olla odotettua suuremmat.

Talousarvioesityksessä asetetaan Kirkkonummelle kuusi tavoitetta

Ensimmäinen tavoite on määritellä kunnalle jonkinlainen suunta, jota kohti kulkea kunta-, metropoli- ja sote-uudistusten viidakossa. Espoolla on Espoo-tarina (jonka jatko ei ole enää niin varma, koska naapurikaupunginkin talous on tänä vuonna hiukan heikoissa kantimissa). Kirkkonummelle kaavaillaan Kirkkonummi 2017 -muotokuvaa. Se olisi tarkoitus maalailla jo ensi keväänä.

Toinen tavoite on pitkäaikaistyöttömien aktivointi. Valtion pakotteista on todella apua. Kun kunnat tulevaisuudessa joutuvat maksamaan mittavat sakot yli 300 päivää työttöminä olleista, aktivoimattomista ihmisistä, kunnat ovat viimein ymmärtäneet, että työttömyyden hoito on kannattavaa toimintaa. Niinpä myös Kirkkonummella ryhdytään etsimään työharjoittelu- ja palkkatukipaikkoja pitkäaikaistyöttömille.

Kolmas tavoite on saada viimeinkin jotain järkeä luottamuselinten toimintaan. (Talousarviossa lukee hieman diplomaattisemmin "luottamustoimihenkilöiden määrän vähentäminen sekä johtosääntöjen tarkistaminen".) Luottamuselinten päällekkäinen työ on paitsi turhauttavaa myös kallista. Siksi turhia luottamuselimiä olisi syytä karsia ja välttämättömien luottamuselinten keskinäistä työnjakoa selventää.

Neljäs päämäärä on kartoittaa toimialojen sopimukset. Kuntaa on moitittu siitä, etteivät kaikki sen ulkopuolisten toimijoiden kanssa tekemät sopimukset ole juridisesti tai taloudellisesti riittävän hyviä.

Viides tavoite on pitää toimintakatteen kehitys maltillisena ja kuudes kunnan henkilöstön osaamisen kehittäminen. Jakamiselle kunnantyöntekijälle annettaisiin kolme koulutuspäivää.

Kotihoidon kuntalisä ja muut lapsiasiat

kunnanjohtaja ehdottaa taas kotihoidon kuntalisän poistamista kokonaan. Siitä saataisiin 800 000 euron säästöt. Aiemmin sitä oli ehdottanut lautakunta, sen jälkeen sivistystoimen virkamiehet. Tänä vuonna enää kunnanjohtaja jaksaa haaveilla säästöistä. Kunnanjohtaja valmistautuu ottamaan vastaan vihaisten äitien valtuuskunnan ja kertomaan heille, että kotihoidontuen kuntalisän poistaminen ei ole muissa kunnissa aiheuttanut merkittävää lisää kunnallisten hoitopaikkojen kysynnässä. Sen sijaan lapsiperheiden kukkaroa kuntalisän poistaminen kyllä keventäisi tuskallisen paljon.

Luultavasti kunnanvaltuusto ei tule ehdotusta hyväksymään – ei ainakaan, jos äidit taas kerran jaksavat aktivoitua. Kuntalisäkeskustelu vain pitkittää valtuuston kokousta ainakin puolella tunnilla, ja kun ilkeämielinen hanke on selvän enemmistön turvin haudattu, poliitikoille jää hyvä mieli, sillä he voivat kertoa äänestäjille puolustaneensa ansiokkaasti lapsiperheiden etuja. Se on tärkeää etenkin eduskuntavaaliehokkaille.

(Ja sitten tiedoksi kaikille niille lukijoille, jotka luulevat Verkkonummen päätoimittajan kannattavan kotihoidon tuen leikkauksia: olin itse kotiäiti ja elin tukien varassa. Kannatan ehdottomasti kaikkia keinoja, joilla lisätään niiden kuukausien määrää, jolloin pienten lasten ei tarvitse herätä kesken unien mennäkseen liian suuren lapsilauman jatkeeksi kunnallisiin tai muihinkaan päiväkoteihin. Vaikka päiväkodin henkilökunta onkin oivallista ja omistautuvaa ja ammattitaitoista, uskon vakaasti, että äidit ovat mukavampia lasten mielestä.)

Pikkulasten hoidon uhkakuvien jälkeen siirryttiin taas positiivisempiin asioihin. Yhteiskunta on ymmärtänyt, että lasten ja nuorten syrjäytyminen alkaa jo päiväkodeissa. Niinpä eskareille on budjetoitu resursseja pahoinvoinnin ennaltaehkäisyyn. Tarkoitus on palkata kuntaan uusi kuraattori ja uusi psykologi eskareiden käyttöön ja muuttaa puheterapeutin ostopalvelut kunnallisiksi palveluiksi. Kouluihin on tarkoitus palkata neljä uutta opettajaa ja kaksi uutta psykologia ja koululaisten iltapäivätoiminta on tarkoitus siirtää kokonaan kunnan vastuulle laadun ja tasapuolisuuden turvaamiseksi.

Perusturvaan säästöjä ja uuden terveyskeskuksen suunnittelua

Perusturvan säästöt kohdistuvat esityksen mukaan vanhuspalveluihin noudatellen konsulttiselvityksen ohjeita: hoitajia ja vuodepaikkoja vähennetään ja painopistettä siirretään kotona tapahtuvaan hoitoon.

Liikkuvan kotisairaalan perustaminen saattaa joillekin vanhuksille tarkoittaa yksinäisen, pelottavan ja avuttoman kotona olon pitkittymistä, mutta moni ikäihminen haluaa mieluiten pysyä kotonaan. Kotisairaalatoiminnan alkaminen ensi keväänä palvelee näitä ikäihmisiä ja säästää kunnan kuluja.

Työttömien aktivointiin ja työllisyyttä edistäviin toimiin aiotaan ensi vuonna varata rahaa ja henkilöstöresursseja. Ne investoinnit maksavat toivottavasti itsensä takaisin pienentämällä työttömyydestä aiheutuvia sakkomaksuja.

Ei vieläkään neuvontainsinööriä

Yhdyskuntatekniikan toimialalla lisätään talkoomäärärahoja ja liikenneturvallisuutta lisäävien pienten investointien rahoitusta. Lisäksi ehdotetaan perustettavaksi kaksi uutta virkaa: sähköinsinöörin virka ja vesihuoltoon automaatioinsinöörin virka.

Sen sijaan kunnanjohtaja jätti taas kerran ehdotuksesta pois rakennusvalvonnan neuvontainsinöörin viran. Päätös synnyttänee ainakin keskustelua valtuustossa, sillä etenkin elinkeinoelämä on kaivannut kovasti lisätyövoimaa rakennusvalvontaan, jotta siitä tulisi joustavampaa ja rakennusvalvonnan asiakaspalvelu paranisi. Myös konsernijaosto on ollut huolissaan rakennusvalvonnan resurssipulan synnyttämästä tulpasta kunnan elinkeinoelämän kehittymiselle.

Myös omakotirakentajat ovat tuskastuneet siihen, ettei kellään ole aikaa neuvoa heitä rakennusmääräysten viidakossa. Tämä puolestaan aiheuttaa ruuhkaa rakennusvalvontaan, koska puutteellisesti täytetyt anomukset on käsiteltävä useaan kertaan.

Yhdyskuntatekniikan toimialalla ollaan vakuuttuneita siitä, että neuvontainsinööri tehostaisi toimintaa niin paljon, että kattaisi nopeasti omat kulunsa. Myös asiaa käsitellyt lautakunta oli yksimielinen. Ilman uutta virkaa myös sähköisen asioinnin kehittäminen käy mahdottomaksi.

Investointeja lapsille

Ensi vuonna rakennetaan lapsille. Kunnanjohtaja haluaa aikaistaa Veikkolan lähiliikuntapaikan rakentamista. Jos talousarvioehdotus hyväksytään, Sjökullan koulukeskuksen, Masalan koulun liikuntasalin ja keittiön uudisrakentaminen ja Sepänkannaksen päiväkodin rakentaminen pääsevät viimein käyntiin, samoin Finnsbackan päiväkodin suunnittelu.

Iloisin yllätys on, että kunnanjohtaja on lisännyt talousarvioehdotukseen viime vuonna poistamansa kirjaston laajennuksen. Kirjastosta käytiin viime tammikuussa kiihkeä keskustelu ja tiukka äänestys. Silloin edessä olivat kuitenkin lomautukset ja irtisanomiset, eikä valtuuston niukka enemmistö katsonut voivansa niissä olosuhteissa hyväksyä investointia, joka ei ollut täysin välttämätön – vaikkakin keskustan kehittämisen ja elinkeinotoiminnan vilkastuttamisen kannalta tärkeä.

Vuosi sitten luultiin, että suunnittelun välitön aloittaminen olisi edellytys valtion jo myöntämän tuen saamiselle. Opetusministeriö kuitenkin säilytti tuen vielä tämän vuoden budjetissaan, joten Kirkkonummi sai toisen - ja ilmeisesti tällä kertaa viimeisen mahdollisuuden – käyttää valtion jo myöntämät rahat. Koska taloustilanne on parantunut ja koska kirjaston saneeraaminen olisi joka tapauksessa edessä, kunnanjohtaja katsoi, että kunnalla on tässä tilanteessa varaa rakentaa kuntalaisille suurempi, toimivampi ja monikäyttöisempi olohuone.

Terveyskeskuksen ja keskustan uuden koulun rakentaminen alkanevat vuonna 2016. Ainakin toinen hankkeista toteutettaneen yksityisrahoituksella.

Kommentit (3)Add Comment
...
Kirjoittanut Sepeteus, 13.10.2014
Tässä tapauksessa Kirkkonummen poliittiset päättäjät ansaitsevat kiitokset siitä, että pystyivät viime vuonna tekemään vaikeita päätöksiä. Ilman sitä olisimme nyt todella huonossa tilanteessa ja naapurikuntien kanssa samassa liemessä. Kriisitietoisuuden luominen kannatti!
...
Kirjoittanut Veronmaksajan mielipide, 18.10.2014
Kovin on parjattu että YT-neuvottelut käytiin väärien tietojen varassa. Eipä tainnut näin olla. Aloitetut toimenpiteet vain ehtivät jo vaikuttaa edellisenkin vuoden kustannuksiin loppuvuoden osalta. Toivottavasti taloustietous säilyy myös jatkossa.
...
Kirjoittanut toinen veronmaksaja, 23.10.2014
Kyllä Kirkkonummi on edelleen ihan samassa jamassa kuin muutkin kunnat. Todella typerää uskotella kuntalaisille että nyt menee taas hyvin. Kovat vuodet on todella edessä vasta 2016-2017. Kunnalla ei todellakaan ole varaa rakentaa mitään kirjastoa ja epäilenkin että se on laitettu ehdootukseen vain sen takia että on jotain mitä pudottaa pois.

Kirjoita Kommentti
Kommentointi on lukittu.

busy
Viimeksi päivitetty ( 10.10.2014 15:35 )  

Tuoreimmat kommentit


 
Löydä meidät Google+ -palvelusta
Luotu 0.0664 sekunnissa.