Kirkkonummi - asuinpaikasta kotipaikaksi

Etusivu Kirkkonummi Liikenne Paljon sanottavaa Veikkolan busseista

Paljon sanottavaa Veikkolan busseista

Sähköposti Tulosta

Liikenneilta Veikkolassa - Verkkonummi.fi

Veikkolan kyläyhdistys järjesti Veikkolan koululla joukkoliikenneillan, jonne oli kutsuttu kunnan liikennesuunnittelija, HSL:n linjastosuunnittelijoita ja Pohjolan Liikenteen edustajia vastaamaan kyläläisten kysymyksiin. Sekä kysyjät että vastaajat vaikuttivat vähitellen turhautuvan illan aikana. On kuitenkin mahdollista, että kyläläisten toiveita kuullaan: jossain vaiheessa iltaa HSL:n aikataulusuunnittelija Matti-Pekka Laaksonen haki muistiinpanovälineet ja ryhtyi kirjaamaan ylös veikkolalaisten palautetta.

Kaksi kysymystä nousi ylitse muiden: koululaisten heikentyneet kulkuyhteydet sekä Jorvin sairaalaan ja Leppävaaraan kulkeneen linjan 290 lakkautus. Erityisesti yhteyksien heikkeneminen kiusaa niitä, jotka ovat töissä Jorvissa tai Leppävaarassa tai käyvät Espoon lukioissa. Monilla aikuisilla on auto, mutta linjauudistus kavensi niiden lukioiden määrää, joihin veikkolalaisnuoret käytännössä voivat hakea.

Veikkolalaisia ihmetytti myös se, että samalla, kun Espoon yhteydet huononivat, Kirkkonummen keskustaan kulkee kerran tunnissa lähes tyhjä bussi, vaikka kukaan veikkolalainen ei tunnusta haluavansa käydä Kirkkonummella. Tähän Kirkkonummen liikennesuunnittelija Ylva Wahlström totesi, että poliitikoilla oli kaksi toivetta: koululaisten liikenneyhteyksien turvaaminen ja Kirkkonummen eteläpohjois-suuntien liikenteen tekeminen säännölliseksi.

Vaikka Veikkolan väki ei enää keksi, miksi Kirkkonummen keskustaan pitäisi tulla, Verkkonummen toimitus on kyllä kuullut toiveen aikaisemmin – etenkin silloin, kun on ollut kyse joko keskustan palveluiden ja tapahtumien kaukaisuudesta tai silloin, kun on toivottu etelän väen vierailevan vaikkapa kesäteatterissa tai Eerikin kartanolla. Poliittisesti toiveen takana lienee ajatus Kirkkonummen hajanaisuuden vähentämisestä ja siitä, että palveluita voitaisiin tehostaa (eli siirtää keskustaan), jos liikenneyhteydet olisivat hyvät.

Wahlströmin mukaan kukaan ei sen sijaan koskaan ole esittänyt toivetta siitä, että ihmisten pitäisi päästä Jorviin. Eihän kukaan sinne kai haluakaan, mutta joskus sinne on pakko mennä. Etenkin sairaana on kurjaa, jos matka on pitkä ja hankala. Todellisuudessa kukaan veikkolalainen ei osannut kaivata yhteyttä, koska aiemmin sellainen oli olemassa. Kukaan ei tullut ajatelleeksi, että toimiva linja lakkautettaisiin. Matti-Pekka Laaksonen lupasi kuitenkin, että yhteyttä Jorviin ryhdytään tutkimaan. Espoo myös aikoo tehostaa Espoon keskustan ja Jorvin sairaalan välistä liikennöintiä.

Kuntalaiset kritisoivat myös sitä, että bussi 280 on aamuisin niin täynnä, ettei se ota kyytiin uusia matkustajia. Vuoroja pitäisi kyläläisten mukaan lisätä aamuun ja vähentää päivästä, jolloin matkustajia on vähemmän. HSL:n virkamiehet kertoivat, että vuorojen käyttöä tutkitaan syksyn aikana ja vuorovälejä muutetaan saadun tiedon perusteella – tosin todennäköisesti vasta ensi kesänä.

HSL:n edustajat kertoivat, että aikataulujen pitävyys on tällä hetkellä suurin ongelma: Moni reitti toimisi ihan hyvin, jos vaihdot toimisivat. Ne taas eivät suju, koska bussit eivät pysy aikataulussa vaan ovat joko liian nopeita tai hitaita reitistä ja ajankohdasta riippuen. Tähän yritetään saada parannusta.

Koulumatkojen suunnittelua ja kunnan ja HSL:n yhteistyön tasoa kuvaa se, että yksi koulua varten suunniteltu linja kulki Evitskogin Aktiivi-instituuttiin, jossa koulua ei enää ole ollut muutamaan vuoteen. Sen sijaan Kylmälän koululaisten yhteydet heikkenivät oleellisesti ja kutsubussijärjestelmä, josta jossain vaiheessa paljon puhuttiin, kaatui kunnan rahapulaan.

Kunta joutuu maksamaan HSL:n heikentyneistä palveluista huomattavasti enemmän kuin alun perin piti. Tämä johtuu siitä, että joudumme maksamaan kehärataa ja länsimetroa ja kun ne ovat valmiita, vielä Östersundomin ja Sipoon metroakin. Toki on mukavaa, että melkein Kirkkonummelta pääsee jossain vaiheessa melkein Porvooseen metrolla. Hinta vain on kova.

maksulaite - Verkkonummi.fi

Bussiliikenteen ongelmien syyt ovat moninaiset. Kommunikaatio tuntuu olevan yksi niistä. Kirkkonummella toimialojen välinen kommunikaatio on surkeaa eikä se tunnu paranevan, vaikka kuinka yritetään. Huono kommunikaatio on huonon johtamisen tulosta.

Kommunikaatio on hankalaa myös HSL:n ja asiakkaiden välillä. HSL pyytää asiakkailtaan palautetta, mutta sitä ei kuulla. Veikkolan kyläyhdistys on jättänyt tekemiensä kyselyjen tulokset HSL:lle ilman, että sillä kyläläisten tuntuman mukaan olisi ollut mitään vaikutusta reitteihin. Siitä huolimatta Matti-Pekka Laaksonen toivoo edelleen, että kyläläiset jaksaisivat antaa palautetta ja esittää toiveita.

Kolmas ongelma on huolestuttavin: Mikään ehdotettu uudistus ja parannus ei tunnu mahdolliselta, koska HSL on monen kunnan yhteisö ja asioista on sovittava ja päätettävä muiden kanssa yhdessä. Virkamiehet voivat kyllä kuunnella kyläläisiä, tutkia, laskea ja tehdä esityksiä, mutta päätökset tekee poliittinen elin, jossa Kirkkonummella on reilun 3%:n edustus. Sillä ei ihmeitä tehdä.

Tämä ongelma on erityisen huolestuttava siksi, että se on esimakua niistä ongelmista, joihin joudumme sekä kaavoituksen että sosiaali- ja terveydenhuoltopalveluiden kanssa, kun metropoli ja sote-alue ryhtyvät päättämään Kirkkonummen asioista. Kun niin käy, muiden Kirkkonummen kylien on otettava oppia Veikkolasta ja ryhdyttävä aktiivisesti kutsumaan korkeita virkamiehiä kylään. Jos asioihin voi jotenkin vaikuttaa, niin sillä tavalla.

Kommentit (0)Add Comment

Kirjoita Kommentti
Kommentointi on lukittu.

busy
 

Tuoreimmat kommentit


 
Löydä meidät Google+ -palvelusta
Luotu 0.0672 sekunnissa.