Kirkkonummi - asuinpaikasta kotipaikaksi

Etusivu Kirkkonummi Liikenne Raivostuttava risteys

Raivostuttava risteys

Sähköposti Tulosta

Risteys Kirkkotallintieltä - Kirkkonummi - Verkkonummi.fi

Ärsyttävät asiat ovat mukavia: niillä on selkeä positiivinen vaikutus yhteenkuuluvaisuuteen. Yhteisö tiivistyy, kun sen jäsenet voivat kritisoida yhteistä ärtymyksen kohdetta. Kun keskustelu uhkaa tyrehtyä, yhteisen ärsytyksen voi aina kaivaa takataskusta, eikä kenenkään enää tarvitse pohtia puheenaiheita eikä kärsiä ahdistavasta hiljaisuudesta. Keskinäiset ristiriidat unohtuvat, jos huomion voi siirtää yhteiseen ongelmaan.

Kirkkonummentien ja Vanhan Rantatien liikennevaloristeys on yhdistänyt kirkkonummelaisia jo pitkään. Se pitäisi melkein julistaa suojelukohteeksi nykyisessä muodossaan, niin paljon sosiaalisesti eheyttävää pohdintaa se on vuosien varrella tarjonnut meille.

Kirkkonummentien liikenneympyrän valmistuttua sitten huomattiin pian, että liikennevalot tukkivat ympyrän. Kuntalaiset olisivat halunneet korvata valot toisella kiertoliittymällä, mutta kunnan kaavaosasto oli itsepäinen. Edes toimittaja ei koskaan saanut aukottomia perusteita sille, miksi liikenneympyrä oli mahdoton ajatus, mutta niin se vain oli. Kuntalaiset saivat kuitenkin puhuttavaa.

Seuraavaksi ryhdyttiin keskustelemaan siitä, miksi kirkkonummelaiset eivät osaa jäädä jonottamaan liikenneympyrän ulkopuolelle: liikennevalon vuoksi syntyvä ruuhka tukki ympyrässä tehokkaasti myös Kirsikan suunnalta tulevan liikenteen, koska jonottajat eivät ymmärtäneet jättää kulkuaukkoa idästä länteen suuntautuvalle liikenteelle. Poliisi olisi ehkä voinut opettaa kuntalaisia päivystämällä liittymässä muutaman päivän ja sakottamalla väärin toimivia, mutta poliisilla on muutakin tekemistä. Ja ihmisillä oli taas aihetta keskusteluun.

Liikenneympyrän tukkiva ruuhka syntyi, kun Kirkkonummentieltä Vanhalle Rantatielle kääntyvät joutuivat odottamaan Vanhaa Rantatietä ylittäviä jalankulkijoita, joille vaihtui vihreä valo samaan aikaan kuin kääntyville autoille. Jalankulkijoista selvittyään jono pysähtyi jäähallin liittymään, sillä Jorvaksesta tuleva liikenne tukki kääntyjien tien. Jorvaksen suunnan liienne puolestaan on välillä tukossa, koska liikenneympyrä on tukossa ja kunnantalosta tuleva liikenne estää myös Kirkkonummentien etelään menevän liikenteen. Kun Vanhalta Rantateiltä ei ole päässyt kääntymään etelään tukossa olevalle Kirkkonummentielle, ovat jäähallille menevät tukkineet valoristeyksen ja edelleen liikenneympyrän...

Urakoitsijalla ongelmia

Koska pohjoiseen menevä liikenne käytti samaa kaistaa kuin kääntyvä liikenne, kaikki odottivat. Ongelma päätettiin korjata laajentamalla risteystä niin, että kääntyjille tulisi oma kaista. Työn oli määrä alkaa kesällä. Samaan urakkaan kuuluivat myös Kirkkotallintien liikennejärjestelyt ja Kirkon eteläpuolella olevan parkkipaikan laajennus ja korjaus.

Heinäkuun alussa kunta lähetti medialle seuraavan tiedotteen: "Kirkkonummentien liikennevaloristeys muutetaan väliaikaisesti liikenneympyräksi. Työn yhteydessä Kirkkotallintie ja Vanha Rantatie perusparannetaan sekä risteykseen rakennetaan lisää ajokaistoja. Kun liikenneympyrä on toiminnassa, liikennevalot poistetaan käytöstä ja kaikista ajosuunnista ympyrään saapuvat ovat väistämisvelvollisia. Liikenneympyrä on käytössä heinäkuun lopulta arviolta syyskuulle. Autoilijoita kehotetaan varovaisuuteen työn aikana." Verkkonummikin uutisoi asian kuuliaisesti. Ja ihmiset ryhtyivät jälleen keskustelemaan siitä, että liikenneympyrä voisi jäädä pidemmäksikin aikaa.

Mutta liikenneympyrää ei näkynyt eikä kuulunut. Kun toimitus lopulta syyskuun alussa soitti Kirkkonummen kunnallistekniikkapäällikkö Eero Vartiaiselle ja kyseli kadonneen kiertoliittymän perään, Vartiainen kertoi, että urakoitsija oli keksinyt jonkun toisen, edullisemman tavan varmistaa liikenteen sujuvuus risteyksessä tietyön aikana.

Saattaa olla, että turkulainen Powerman Oy todella keksi jonkun muun tavan, mutta syystä tai toisesta sitäkään ei otettu käyttöön. Ainakaan liikenne ei todistettavasti ole ollut kovin sujuvaa sen jälkeen, kun liikennevalot katosivat jo kauan sitten. Kirkkonummentien liikenne kyllä sujuu mukavasti, mutta Vanhalta Rantatieltä ja Kirkkotallintieltä Kirkkonummentielle kääntyminen on haasteellista. Mutta ihmisillä sentään riittää puhuttavaa. Asia yhdistää jopa valtuutettuja, joiden muuten on yleensä vaikeaa löytää asioita, joista voisivat olla yksimielisiä. Tämän hetken kaksi kuuminta puheenaihetta ovat se, miksi työ on viivästynyt niin paljon ja se, milloin työ valmistuu.

Viivästymisellä on sekä kunnan toiminnasta että urakoitsijasta johtuvia syitä. Urakoitsijan syistä on vaikeaa saada selvyyttä, koska Powerman Oy ei luonnollisesti halua kertoa vaikeuksiensa luonteesta. Kunnalle esitetty aikataulu ei ole pitänyt lainkaan. Tuotantojohtaja Sami Lahtinen puhuu "vanhan korjaamisen yllätyksistä", mikä on syy siihen, ettei hän suostu esittämään minkäänlaisia arviota myöskään risteyksen mahdollisesta valmistumisajasta. Ohikulkijat ovat tosin raportoineet yllätysten sijaan työmiesten puutteesta, mutta ehkä se on vain väärinymmärrystä.

Kunnalla on urakoitsijan ongelmista enemmän tietoa, mutta kunta ei luonnollisesti voi paljastaa sopimuskumppaninsa asioita. Jonkin verran viivästymistä on aiheuttanut kaukolämpötyön viivästyminen: kaivanto oli pitkään auki, eikä Powerman päässyt tekemään töitänsä.

Sopimuskäytäntöä olisi ehkä syytä muuttaa

Kunta puolestaan on osasyyllinen työmaan viivästymiseen oman sopimuskäytäntönsä vuoksi: Kun Powerman Oy:n kanssa tehtiin tarjouskilpailun jälkeen sopimus, papereihin kirjattiin urakan valmistumispäiväksi toukokuun viimeinen päivä. Silloin myös Tallinmäen parkkipaikan ja kaikkien istutusten oli määrä olla valmiina.

Urakoitsija oli kyllä esittänyt työn etenemisestä aikataulun, jonka kunnan edustajat hyväksyivät, mutta virallista aikataulua välitavoitteineen ja viivästyssanktioineen ei koskaan tehty. Eero Vartiainen kertoo, että tämä on ollut normaali käytäntö Kirkkonummella. Powermanin työmaa on kuulemma ensimmäinen, jossa suunniteltu aikataulu on pettänyt pahan kerran.

Jos Powermanilla on vaikeuksia pysyä aikatauluissa, on selvää, että urakat, joissa on viivästymissanktioita, ajavat ohi sellaisten, joissa ei sanktioita ole. Yksikään yksityinen taho ei tee sopimuksia ilman tarkkaa aikataulua, joten on luultavaa, että jossakin muualla on Powermanin urakoita, jotka pysyvät aikataulussaan.

Ehkä tämä varoittava esimerkki muuttaa käytäntöjä. Ehkä yhdyskuntatekniikan lautakunnan jäsenet pitävät huolen siitä, että myös Kirkkonummen kunta tekee vastaisuudessa sitovampia sopimuksia – etenkin jos on kyse kunnan keskustan liikenteellisestä solmukohdasta.

Mutta uusia liikennevalopylväitä asennetaan jo. Powermanin tuotantojohtaja ja Kirkkonummen kunnallistekniikkapäällikkö uskovat vakaasti, että työ etenee ja risteys saadaan muutenkin valmiiksi ehkä jo tänä vuonna. Meillä ei ehkä kohta ole enää mahdollisuuksia kohottaa yhteishenkeämme pohtimalla jokapäiväistä ruuhkaamme.

Kommentit (20)Add Comment
...
Kirjoittanut Jerri Kämpe-Hellenius, 15.11.2012
Teekkarijäynänä voisi laittaa "työmaa - ajo kielletty" kyltit kustakin tulosuunnasta, paljoa muuta ku sieltä ei enää puutukkaan ;)
...
Kirjoittanut Silja Lappalainen, 16.11.2012
Älkää nyt hyvät ihmiset polttako päreitä näin pienen ruuhkan takia, mikä meillä on Kirkkonummella. Jokainen pääsee aikanaan eteenpäin autojonossa. Joustavuutta ja toisten huomioon ottamista liikenteessä kannattaa harkita muuallakin kuin Kirkkonummella. Se, että onko suunnittelu ja sopimukset tehty järkevästi, näyttää siltä ettei ole. Näin nyt tilanne on ja pitää yrittää paikata mitä pystytään ja ottaa opiksi seuraavien sopimusten teossa.
Onhan toisaalta hyvä, että löydetään joku yhteishenkeä kohottava asia näinkin läheltä :).
...
Kirjoittanut Huomautus, 16.11.2012
Edellä kirjoittanut Silja Lappalainen oli vaalitietojen mukaan Evitskogista, eikä siis aja risteyksestä ruuhka-aikaan aamuin illoin, niin kuin ne jotka keskustan vaikutusalueella asuvat. Paasikivi sanoi aikoinaan, että poliitikon pitää tietää myös milloin olla hiljaa.
...
Kirjoittanut Foo, 16.11.2012
Liikenne (risteys)työmaalla sujuisi paremmin, jos Vanhalta Rantatieltä tulijat olisivat vähän enemmän hereillä. Olen usein liikenneympyrän suunnasta tullessani pysähtynyt antamaan tiedä Vanhalta Rantatieltä tulijoille, mutta ne eivät sieltä uskalla lähteä vaikka pysähdyn ja vilautan valoja. No en minä siinä kovin montaa sekuntia odota jos ei kiinnosta mennä kun tietä annetaan.
...
Kirjoittanut P.Ölväst, 16.11.2012
Tänään perjantaina 16.11. klo 13 jälkeen vaikutti työmaa kuolleelta. Ei taida valmistua koskaan.
...
Kirjoittanut Silja Lappalainen, 16.11.2012
Huomautus,
Vaikka laitatkin minut lokeroon "poliitikko", niin ensimmäisenä olen kuntalainen ja sitten poliitikko. Poliitikkokin saa sanoa mielipiteensä asioista.
Ajan Kirkkonummen keskustassa useita kertoja viikossa, vaikka en asukaan siellä. Käyn kaupassa ja muutenkin asioilla omalla autolla, joten olen kyllä tietoinen tilanteesta ja tuntenut sen useammankin kerran ratin ja penkin välissä. Olen edelleenkin siltä mieltä, että meidän ruuhkat ovat aika pieniä eikä niistä kannata hermostua.
Parempaa aikaa odotellessa :).
...
Kirjoittanut Jestis, 05.02.2013
Olen ihan sama mieltä siitä, että liikennevaloristeys on aivan turha! Nyt kun se on toiminnassa huomaa sen todella hyvin. Päivisin saa seistä jonossa ja kaiken lisäksi se on kuin pommin jäljiltä!
Sitten katsotaan hieman tulevaisuuteen. Kirkkonummen asukasluku kasvaa koko ajan. Mitä tapahtuu 5 vuoden päästä.
Liikenneympyrä olisi halvempi vaihtoehto joka toimii. Muttä kenties PÄÄTTÄJÄT ymmärtää muttaa sen jossain vaiheessa.
...
Kirjoittanut Jerri Kämpe-Hellenius, 06.02.2013
Ristys on suunniteltu suuremmille ajomeuvomäärille - Jestis.

Pohjoisesta (Gesterby) ja idästä (Heikkilä) tultaessa on 3 kaistaa. Lännestä (keskustasta) en ole ihan satavarma mutta taisi olla vain 2 tilan puutteen takia. Etelästä (Hangontieltä) tultaessa on tilaa 4 kaistalle - 3 rakennetaan nyt (vasemmalle keskusaan, suoraan Gesterbyyhyn ja oikealle Heikkilään). Kun sitten saadaan Kirkkonummentie risteyksestä pohjoiseen päin kaksikaistaiseksi Överbyn tien risteykseen (johon tulee liikenneympyrä josta liityntä myös Venäläiselle kentälle) asti niin voidaan se neljäs kaista ottaa käyttöön etelästä päin tultaessa. Joten kyllä risteyksen kapasiteetti tule kasvamaan.

Ja kyllä minäkin mielummin liikenneympärän olisin rakennuttanut, mutta se olisi ollut huomattavasti kalliimpaa (määperä hankalaa) ja kestänyt vielä kauemmin.

Niin ja kyllä mielestäni edelleen risteyksen valo-ohjauksessa on kehitettävää - suotta ne liikennevalot jonoja rakentavat.
...
Kirjoittanut Jerri Kämpe-Hellenius, 07.02.2013
Tänä aamuna tosin huomasi miten surkeasti liikennevalot toimivat nykyisellä ohjauksella.

Tulin pohjoisesta klo 6:30 ja lähestyessäni huomasin että jono oli yli puoliväliin Överbyntien risteykseen päin. No itser jäin punaisiin valoihin jonoon n. 1/3 siitä välistä. Sitten kaksi risteävä autoa Heikkilästä pääsi liikkeele ja piiiiiitkän odottelun jälkeen taas me. Siinä vaieessa katsoin peilistä että jono oli perässäni jo risteykseen asti (tai melkein). Ajaessani risteykseen niin johan alkoi valot vaithumaan ja taakseni valoihin jäi siis isompi jono kuin mihin olin itse jämähtänyt.

Ei se liikennevalojen ohjausyksikön ohjelmointi niin vaikeata voi ammattilaiselle olla, etteikö tuota saisi joustavamminkin toimimaan.
...
Kirjoittanut Viljo "Ville" Savolainen , 07.02.2013
Miksi Kirkkonummen tieltä ei voisi kääntyä Vanhalle Rantatielle ja Vanhalta Rantatieltä Kirkkonummen tieltä ilman liikennevaloissa käymistä. Yhdyskuntatekniikan lautakunta ja asiasta vastaavat virkamiehet voisivat käydä Tallinnassa ottamassa mallia liikennevalot ohittavista kaistoista, esim. Stockmannin edessä. Järjenkäytön ei pitäisi olla kiellettyä Kirkkonummellakaan.
...
Kirjoittanut Jerri Kämpe-Hellenius, 07.02.2013
Lautakunta voisi jopa säästää euron tai kaksi jos käyvät vain Kivenlahdessa. ;)
Kivenlahdentien ja Espoonlahdenrannan tien risteyksessä on tosin liikenneympärä, mutta siinä voi oikealle kääntyä kolmesta eri kohtaa ohittaen koko risteyksen - risteyksen jälkeen on vain väistämisvelvollisuudella sitten muun liikenteen sekaan päästävä. Ja se risteys toimii, ajan siitä usein. Kirkkonummen risteykseen tämä idea ei sellaisenaan suoraan toimi - kevyen liikenteen takia. Mutta jos niissä oikealle kääntyvissä kaistoissa olisi myös liikennevalot vain jalankulkijoita varten niin sitten...

Mutta tällä hetkellä uskon että paljon on parannettavissa ihan liikennevalojen ohjauslogiikan ohjelmoinnin järkeistämisellä. Esim. risteyksessä palaa punaiset kaikkiin suuntiin järkyttävän kauan.
...
Kirjoittanut Jerri Kämpe-Hellenius, 24.03.2013
Tietäisiköhän joku rakennuttajan, Powerman Oy, tilanteen? Toukokuun loppu lähestyy huimaa vauhtia eikä paljoa aktiviteettia vieläkään näy, tosin talvikin jatkunut epätavallisen pitkään.

Mutta pikaisella googletuksella löytyi Taloussanomien vapaat tiedot joiden mukaan vain tänä vuonna yrityksestä jätetty jo 66 protestia joiden kokonaissumma vajaat 700 000 eur (2012 liikevoitto 633 000 eur)
Voiskos esim. Verkkonummen toimitus vähän kysellä?
...
Kirjoittanut Jälkiviisas, 25.03.2013
Aina ei kilpailutuksessa kannata tosiaan tuijottaa vain sitä halvinta hintaa...
...
Kirjoittanut ajatus, 25.03.2013
miten olisi liikenneympyrä Gesterbyntien ja Överbyn risteykseen ja samasta ympyrästä olisi ajotie keskusurheilupuistoon ja mahdollisesti jopa uimahallille? Jokaisen jalkapallojunnun vanhempi tietää miten ruuhkainen risteys on nakkikiskan kohdalla kesäiltaisin joten pieni muutos helpottaisi hieman tilannetta.
...
Kirjoittanut Jerri Kämpe-Hellenius, 25.03.2013
Hyvä "ajatus": mainitsemasi liikenneympärä Gesterbyntien ja Överbyntien risteykseen niin että on Venäläiselle kentällekkin ajo on jo suunniteltu - jopa niin että keskustan liikennevaloista olisi 2 kaistaa pohjoiseen päin ajettaessa liikenneympyrään asti. Ongelma on vain raha - tullee menemään 5-10v ennenkuin katuosastolla on mahdollisuus rakentaa.

Vastaavasti on Gestrbyn koulukeskuksen ja Kyrkvallan risteykseen suunniteltu myös liikenneympyrä, siitä pääsee sitten uimahallille tulevaisuudesa.
...
Kirjoittanut Tielläliikkuja, 26.03.2013
Tietyömaa on nyt Vanhalle Rantatielle käännyttäessä suorastaan hengenvaarallisessa kunnossa. Tiessä ei ole enää pelkästään kuoppia vaan niitä voi kutsua jo kaivannoiksi. Varokaa!
...
Kirjoittanut Sivustakatsoja, 26.03.2013
Jerrin kertoma pitää paikkansa puolittain. Kyrkvallan risteyksen liikenneympyrää ehdotettiin siinä kaavaluonnoksessa Kyrkvallan alueen, joka ei koskaan tullut hyväksytyksi kunnanhallituksessa. Koulukeskus keskustelun yhteydessä viime vuonna asia on palautettu takaisin suunnitteluvaiheeseen.
...
Kirjoittanut Seuraaja, 08.04.2013
Eihän Powerman ole enään pitkiin aikoihin tehnyt siellä töitä, firma taisi mennä nurin.
...
Kirjoittanut Yks vaan, 03.05.2013
Powerman on jättänyt hakemuksen velkasaneeraukseen..
...
Kirjoittanut Utelias, 03.05.2013
Mitähän tämä Powerman -hupailu oikein maksoi Kirkkonummelle, siis aivan suorina kustannuksina?

Näyttää siltä, että jos ja kun rahaa on jo maksettu, ja sopimuksen purkamiseen liittyy normaali oikeus vahingonkorvaukseen, mitään alkuperäisen kustannusarvion ylittäviä summia ei tulla takaisin saamaan.

Kirjoita Kommentti
Kommentointi on lukittu.

busy
Viimeksi päivitetty ( 15.11.2012 12:37 )  

Tuoreimmat kommentit


 
Löydä meidät Google+ -palvelusta
Luotu 0.0656 sekunnissa.