Kirkkonummi - asuinpaikasta kotipaikaksi

Etusivu Kirkkonummi Koulu Nissnikun koulussa nuoret tuottivat tapahtuman itse

Nissnikun koulussa nuoret tuottivat tapahtuman itse

Sähköposti Tulosta

Tuotantotiimi - Masala - Verkkonummi.fi

Mitä, jos koulussa voisi oppia jotakin oppilaiden omasta maailmasta? Mitä, jos oppilaat oppisivat tekemällä itse sen sijaan, että noudattavat vain annettuja ohjeita? Mitä jos koulussa otettaisiin todesta ministeriön toive monialaisista opintokokonaisuuksista?

Veden kiertokulku, pallon tilavuus ja adverbiaalien käyttö ovat kieltämättä tärkeitä asioita, mutta joskus tuntuu siltä, että ne ovat kovin kaukana maailmasta, jossa oppilaat elävät. Ne ovat myös kaukana siitä maailmasta, jossa kyseiset nuoret joskus tekevät työtä. Oppimismotivaatio ja koulussa viihtyminen saattaisivat kasvaa, jos koulu tarjoaisi ainakin välillä nuorille yleissivistyksen lisäksi käyttökelpoista tietoa heidän omasta todellisuudestaan.

Nissnikun koulu tarjosi tänä keväänä oppilailleen opintokokonaisuuden, jonka puitteissa oli mahdollisuus oppia tiedottamista, mainosgrafiikkaa, facebook-viestintää, varainhankintaa, taloushallintoa, sopimusten tekoa, puhelimen käyttöä, viranomaisten kanssa asioimista ja paljon, paljon muuta. 26 oppilaan ryhmä tuotti kaikille alueen koululaisille suunnatun Masala sprin break party -nimisen tapahtuman. Atte ja Emilia - Masala - Verkkonummi.fi

Kuukauden ajan kokoontuu joukko eri-ikäisiä nuoria kahdesti viikossa suunnittelemaan konserttia. Nuorimmat olivat viidennellä, vanhimmat yhdeksännelle luokalla. Yksi ryhmä huolehti tapahtuman markkinoinnista, yksi sponsorien ja esiintyjien hankkimisesta, yksi ryhmä vastasi tekniikan suunnittelusta ja sen toteuttamisesta, yksi cateringista. Guest hosting-tiimi piti huolta illan vieraista. Oppilaat huolehtivat itse kaikesta, myös neuvotteluista Warner Music Finlandin kanssa taiteilijoista ja heidän palkkioistaan.

Projektilla oli kolme vetäjää. Yläkoulun liikunnanopettaja Martti Iivosen ja alakoulun opettaja Mikko Puhakan lisäksi projektia oli vetämässä koulussa usein sijaisena toimiva Antti Jouppila, jonka ammattitaito teki projektista mahdollisen: Jouppila järjestää päätyönään tapahtumia Loisto-Viihdepalvelut Oy:ssä. Hänen kokemuksensa ja myös suhteensa olivat olleet oppilaiden käytössä, mutta niitä ei tyrkytetty. Jouppila antoi oppilaiden oppia itse tekemällä.

Learning by doing on projektin ohjaajien mukaan tehokkain mahdollinen opetusmuoto, etenkin kun opitaan jotakin, josta oppilaat itse pitävät. Asioiden hoitamisen, sivujen tekemisen, vieraiden kanssa kommunikoimisen, budjetin tekemisen ja siinä pysymisen ja monen muun taidon ohella Spring Break Partyn tuotantotiimi on oppinut paljon omasta todellisuudestaan. Kukaan heistä ei enää kuvittele, että tapahtumat järjestyvät itsestään. Vastaisuudessa konserteilla ja kaikella, mitä niissä tapahtuu, on tiimin jäsenille aivan uusia merkityksiä.

Projektissa mukana olleet 7.-luokkalainen Atte Leskinen ja 8.-luokkalainen Emilia Rantanen olivat tyytyväisiä sekä projektiin että sen tuloksena syntyneeseen tapahtumaan. "Kaikki meni loistavasti ja tunnelma oli mahtava." Molemmat nuoret kokivat oppineensa paljon: yhteistyötä,vastuunkantoa, työnjakoa muun muassa. Työryhmässä oli hyvä henki, ja Atte ja Emilia uskovat, että hieno tapahtuma vaikuttaa myös koko koulun ilmapiiriin.

Tapahtumassa esiintyneet Aste ja Jeremy Folderol esiintyivät mielellään innostuneelle yleisölle, ja juontajana toiminut radio NRJ:n tuottaja Jääskeläinen piti tapahtuman järjestämistä erittäin kunnioitettavana suorituksena nuorilta.

Jeremy Folderol - Masala - Verkkonummi.fi

Aste totesi, että oli suuri kunnia tulla pyydetyksi tapahtumaan, johon nuoret itse saivat valita esiintyjät. Aste uskoo, että jos tekee jotakin vain saadakseen rahaa tai mainetta, ei voi menestyä. Jos sen sijaan tekee sitä, mistä itse nauttii, saa aikaan parhaat tulokset – ehkä jo siitäkin syystä, että silloin jaksaa tehdä asiaa intensiivisesti.

Sama pätee myös koulutyöhön. Koska tapahtumatuotannon opiskelu oli aidosti kiinnostavaa ja innostavaa, ketään tuotantotiimin jäsentä ei tarvinnut houkutella tekemään töitä. Atte, Emilia ja opettajat vakuuttivat kaikki samaa: jokainen ryhmän jäsen hoiti hommansa hyvin ja yhteistyöllä saatiin aikaiseksi hieno tapahtuma.

Kommentit (0)Add Comment

Kirjoita Kommentti
Kommentointi on lukittu.

busy
Viimeksi päivitetty ( 22.05.2014 13:50 )  

Tuoreimmat kommentit


 
Löydä meidät Google+ -palvelusta
Luotu 0.0663 sekunnissa.