Etusivu Kirkkonummi Kaavoitus ja rakentaminen Koulu on vaarassa, mutta kenen on syy?

Koulu on vaarassa, mutta kenen on syy?

Sähköposti Tulosta

Vesitorninmäki - Kirkkonummi - Verkkonummi.fiKeskustan kipeästi kaipaama uuden koulun rakentaminen on vaarantunut. Ongelmaksi on muodostunut Vesitornimäen koulukeskuksen tontti, jonka hinnasta kunta ja seurakunta eivät pääse yksimielisyyteen. Kunnanhallitus tarjosi seurakuntayhtymälle noin 6 hehtaarin tontista 360.000€. Seurakuntayhtymän mielestä tontin arvo on 2-3 miljoonaa euroa.

Seurakuntayhtymä tarjosi kunnalle mahdollisuutta vuokrata tontti 50 vuodeksi 25 000 euron vuosivuokralla, mutta kunnanhallitus ei hyväksynyt tarjousta. Niinpä kunnanhallitus päätti ehdottaa kunnanvaltuustolle, että Kirkkonummen kunnanvaltuusto hakee ympäristöministeriöltä maankäyttö- ja rakennuslain mukaista lunastuslupaa tontin hankkimiseksi kunnan omistukseen.

Kouluhanke saattaa viivästyä

Lunastukseen liittyy kuitenkin paljon tekijöitä, joita päättäjien tulisi huolellisesti harkita: Menettelyyn ryhtyminen saattaa ensinnäkin viivästyttää kouluhanketta oleellisesti. Pelkkä lunastusluvan hakeminen vie aikaa puolesta vuodesta vuoteen. Jos ympäristöministeriö myöntää luvan, siitä saa valittaa. Korkeimman Hallinto-oikeuden käsittelyajat eivät ole kovin lyhyitä.

Jos lunastuslupa lopulta saadaan ja se saa lainvoiman, maanmittausviranomainen määrittää tontille lunastusarvon, joka voi siis olla jotakin aivan muuta kuin kunnan ehdottama 360 000 euroa. Tästä päätöksestä voidaan myös valittaa käräjäoikeuteen ja myöhemmin korkeimpaan oikeuteen.

Tämän lisäksi on muistettava, ettei alueelle ole vielä tehty asemakaavaa. Maanomistajana seurakuntayhtymällä on mahdollisuus halutessaan valittaa kaavasta, jolloin senkin hyväksyminen pitkittyy. Kunnan ja seurakunnan riitelyyn saattaa siis huonoimmassa tapauksessa mennä vuosia ja joka vuosi keskustan koulujen tilanahtaus muuttuu pahemmaksi - ellei sitten uusi valtuusto kyllästy odottamaan ja päätä rakentaa koulua valmiiksi kaavoitetulle kunnan tontille uimahallin viereen.

Onko kunta pihi vai seurakunta ahne?

Kunnanhallituksen pöytäkirjaa lukiessa tulee helposti sellainen käsitys, että seurakunta on ahne ja vaatii kohtuuttomia. Kun 23.1.2012 pidetyn kokouksen pöytäkirjasta lukee seuraavankin pykälän, herää kuitenkin epäilys siitä, ettei seurakunta ehkä olekaan täysin hakoteillä hintavaatimuksineen: kunnanhallitus esittää myytäväksi Ravalsista kahta tonttia, joiden yhteenlaskettu pinta-ala on 3201m2 ja myyntihinta 420 000€. Neliöhinnaksi tulee siis reilut 131€. Kunnan keskustassa olevasta tontista kunta olisi valmis maksamaan seurakunnalle noin 6€ neliöltä.

Vertailun vuoksi voidaan vielä todeta, että kunnantalon, joka on siis julkisena rakennuksen verrattavissa kouluun, 1866 neliön tontin myyntihinta vuonna 2008 oli 1 300 000€, siis 696,7€ neliöltä. Kunnan pyytämä neliöhinta oli siis enemmän kuin satakertainen siihen verrattuna, jonka se olisi valmis maksamaan.

Kunnanhallitus ja tontista hinta-arvion tehnyt konsultti perustelevat hinta-arvionsa sillä, että asuin- ja toimistorakentamiseen kaavoitetut tontit ovat kalliimpia kuin puistoiksi tai palvelujen alueeksi kaavoitettu alue. Sepä on tietysti totta, mutta kun riidan toisena osapuolena on kaavoitusmonopolin omaava kunta, joka on vastoin maanomistajan toivetta yleiskaavoittanut koko alueen puistolle ja palveluille, herää kysymys, onko kaikki mennyt niin kuin pitää. Ei tosin ole epäilystäkään, etteikö kunnanhallitus olisi pitänyt huolta siitä, että kunta on toiminut lain puitteissa, vaikka oikeudenmukaisuus onkin voinut kärsiä.

Vaikuttaako historia neuvotteluihin?

Jotta ymmärrettäisiin, miten merkillinen koko tonttiriita on, on palattava ajassa kauas taaksepäin. Käden vääntöä eräiden kunnan edustajien ja seurakuntayhtymän kesken syntyi jo Kirkkolaakson kaavoittamisen yhteydessä. Kyseinen keskustan peltomaa olisi haluttu kunnalle halvalla jo ennen kaavoitusta. Kunnan ostotarjous ei tyydyttänyt seurakuntayhtymää, jolloin koko Kirkkolaakso uhattiin kaavoittaa perhospuistoksi, jos seurakunta ei suostuisi kunnan ehtoihin. Vuoden 2004 kuntavaaliessa valta Kirkkonummella vaihtui neljäksi vuodeksi, ja Kirkkolaakson kaavoitus lähti liikkeelle, sai lainvoiman ja eteni sitten myöhemmin rakentamiseen saakka.

Seurakunnassa edunvalvonta perustuu pääsääntöisesti luottamusmiesten toimintaan heidän vapaa-ajallaan. Kaavoitus, maakaupat ja rakentaminen ovat kovin työläitä toimenpiteitä ja vievät valtavasti aikaa myös oikealta palkkatyöltä. Seurakunnan luottamusmiehet eivät halunneet enää Kirkkolaakson lisäksi uutta projektia, vaan ilmoittivat kunnalle olevansa halukkaita myymään Vesitornimäellä olevan maa-alueensa.

Seurakuntayhtymä ehdotti, että kunta laittaisi alueen kaavoituksen ehdoksi maanomistuksen yhtenäistämisen, jolloin alueen kaksi muuta maanomistajaa, NCC ja Sato, olisivat voineet ostaa seurakunnalta maat ja kaavoitus olisi voitu tehdä yksinomaan hyvän kaavoituksen näkökulmasta, ei maanomistuksen mukaan. Rakennusyhtiöt olisivat saaneet hinnan takaisin rakennusoikeuksien tuottona, eikä kunnan olisi tarvinnut maksaa mitään.

Jo vuosia aikaisemmin seurakuntayhtymä oli käynyt rakennusfirmojen kanssa neuvotteluja asiasta. Neuvottelut kuitenkin katkesivat ilman, että seurakuntayhtymälle kerrottiin syytä. Myöhemmin yleiskaavassa ilmeni, että kunta esitti alueen kaavoittamista siten, että rakennusyhtiöiden maa-alueet kaavoitettaisiin asuntorakentamiseen ja seurakunnan maa-alue puistoksi ja koulutontiksi. Rakennusyhtiöillä ei siis ollutkaan enää syytä keskustella seurakunnan kanssa, kun ne saivat kaikki rakentamisen hyödyt ilmaiseksi. Heräsi epäilys, että rakennusyhtiöt saivat jostakin kuulla kaavoitussuunnitelmista etukäteen, jolloin ne luopuivat maakauppakeskusteluista.

Seurakunta luonnollisesti jätti yleiskaavaehdotuksesta huomautuksen, mutta sitä ei huomioitu. Kun kaava valmistui ja siitä olisi pitänyt valittaa, tapahtui jotakin: maanomistajille lain vaatimuksesta lähetettävä kirje valmistuneesta kaavasta ja valitusajasta ei koskaan päätynyt seurakunnan päätöksentekijöille. Kirje oli kyllä lähtenyt kunnasta, mutta perille se ei tullut. Niinpä yleiskaava sai lainvoiman ilman, että seurakuntayhtymä valitti asiasta.

Seurakunta jatkoi kuitenkin keskusteluja kunnan kanssa tontin myymisestä kunnalle. Neuvottelut eivät edenneet. Moni epäilee, että Kirkkolaakson rakentamisesta jäi jotakin hiertämään, sillä useat lähteet kertovat kunnanhallituksen puheenjohtaja Timo Haapaniemen todenneen, että seurakunta hyötyi Kirkkolaaksosta jo sen verran, että Vesitorninmäen tontista sen ei enää tarvitse hyötyä.

Vuokra on suhteellinen käsite

Seurakuntayhtymässä päädyttiin viimein siihen, että alue olisi parasta vuokrata kunnalle halvalla ja antaa tulevien sukupolvien selvittää maanomistusasiat. Vuokrahinta 25 000 euroa vuodessa oli kuitenkin kunnanhallituksen mielestä aivan liikaa. Vuokra-ajan ollessa 50 vuotta - ellei toisin sovittaisi - yhteenlasketuksi hinnaksi olisi tullut 1 250 000€ jota kunta piti kohtuuttomana. Seurakuntayhtymän mielestä hinta olisi edelleen ollut alle puolet tontin todellisesta arvosta.

Vuosivuokran voi toki kertoa 50:llä niin kuin kunnanhallituksessa tehtiin. Se on hyvä keino muokata mielikuvia, vaikka näin ei yleensä ole tapana arvioida vuokria. Rahamäärien suhteuttamiseksi myös kunnantalon hinta voitaisiin ilmoittaa 25 vuoden yhteenlaskettuina vuokrina: 30 300 000€. Jostain syystä tätä summaa ei haluttu erityisesti mainostaa kuntalaisille. Vastaavasti seurakunnan omistaman tontin hintaa voitaisiin arvioida myös kuukausivuokrana jakamalla tuo 25 000 euroa 12:lla, jolloin vuokra olisi 2083€ kuussa. Yhtäkkiä summa ei enää tunnukaan suuren suurelta.

Kunnanhallitus on siis valmis viivästyttämään koulurakentamista mahdollisesti vuosia siksi, ettei se halua maksaa seurakunnalle vuokraa reilua 2000 euroa kuukaudessa tontista, johon mahtuisi 10 000m2 koulutiloja ja liikuntahallia. Syytä on vaikea ymmärtää. Erityisen vaikeaa se on siksi, että koulun rakentaminen Vesitorninmäelle on ollut nykyiselle kunnanhallitukselle erityisen tärkeää. Meillä olisi jo koulu, jos se olisi rakennettu Jokiniittyyn kunnan omistamalle tonttille.

Lunastusyritys voi myös epäonnistua, koska lähes lunastettavan tontin vieressä on valmiiksi kaavoitettu, koululle sopivat tontti ja koska seurakunta on tarjoutunut vuokraaman alueen kunnalle kohtuulliseen hintaan. Ympäristöministeriö saattaa päätyä siihen, että lunastusedellytykset eivät täyty. Tontti voi jäädä saamatta. Kun lunastuskäsittely on käyty tuloksettomana läpi, tontin vuokra voikin olla jo jotakin aivan muuta.

Elämää juoksuhaudoissa

Mikä on kunnanhallituksen tinkimättömyyden taustalla? Asian käsittelyä kunnanhallituksessa on hankaloittanut se, että 13 kunnanhallituksen jäsenestä 5 on joutunut jääväämään itsensä, koska he tai heidän lähisukulaisensa ovat myös seurakunnan luottamuselimissä. Siis ne, jotka olisivat saattaneet ymmärtää seurakunnan kantaa ja jotka olisivat olleet valmiimpia etsimään neuvotteluratkaisua, joutuivat vetäytymään päätöksenteosta.

Syynä saattaa olla myös se, että valtuustossa on edelleen vahva oppositio, joka rakentaisi uuden koulun mieluummin Jokiniittyyn kuin Vesitorninmäelle. Jos tontin hinta nousee kovin korkeaksi, on mahdollista, että tuo oppositio voimistuu.

Seurakuntayhtymän yksi neuvottelija, Jaakko Rahja kertoo olevansa varautunut siihen, että pian julkisuudessa esitetään väitteitä, joiden mukaan ahne seurakunta ei piittaa lapsista ja vastustaa koulua. Rahjan mukaan tästä ei kuitenkaan ole kyse, vaan oikeudenmukaisuudesta ja kohtuudesta. Kaavoitusmielessä Rahja pitää Vesitorninmäkeä sinänsä jopa parempana paikkana koululle kuin Jokiniittyä.

Seurakunta ei voi kirkkolain mukaan antaa maataan lahjaksi edes tärkeään tarkoitukseen. Kirkkohallitus viime kädessä paimentaa omaisuuden hoitoa. Kirkon omaisuus on kyllä annettu luottamushenkilöiden hoitoon, mutta heillä ei ole oikeutta hukata sitä. He kokevat olevansa vastuussa myös tuleville sukupolville. Luottamushenkilöinä he eivät voi antaa periksi asiassa, jonka he kokevat epäoikeudenmukaiseksi.

Niinpä kunta ja seurakunta - jotka molemmat ovat meistä kuntalaisista muodostuvia yhteisöjä - riitelevät suhteellisen pienistä rahoista sillä seurauksella, että lukiot eivät pääse yhdistymään, musiikkiopisto ei saa kunnollisia opetustiloja ja lapset joutuvat luokkahuoneiden vähyyden vuoksi sopeutumaan luokkien suuriin oppilasmääriin ja pieniin tiloihin. Kuntalaisena jään miettimään, ajetaanko tässä nyt aivan oikeasti kuntalaisen etua?

Onneksi kunta sentään ilmoittaa edelleen käyvänsä seurakunnan kanssa keskusteluja vapaaehtoisesta kaupasta. Kunnanjohtaja Tarmo Aarnio toivoo, että ainakin virkamiestasolla olemassa olevat hyvät neuvotteluyhteydet säilyvät lunastusprosessista huolimatta ja seurakunnan kanssa päästään kaikkia tyydyttävään ratkaisuun.

On mielenkiintoista kuulla, millaisen keskustelun lunastus synnyttää valtuustossa, jonka itse hyväksymän maapoliittisen ohjelman mukaan lunastus kuuluu kunnan maanhankinnan keinoihin vain erityistapauksissa, mikäli muilla maanhankintakeinoilla ei olla päästy ratkaisuun. Mikä on yksityistä omistusta vaalivan kokoomuksen kanta? Miten asiaan suhtautuu suurmaanomistajien RKP? Tuleeko päätöksestä nyt uusi linjaus, jonka mukaan ollaan valmiita toimimaan vastaisuudessakin? Vai onko kunnassa kenties ihmisiä, joiden mielestä seurakuntaa saa kohdella eri tavalla kuin kaikkia muita?

Kommentit (29)Add Comment
...
Kirjoittanut Ihmettelijä, 29.01.2012
Eikös kunnanhallituksen jäsen, joka istuu seurakunnan kirkkovaltuustossa, ole jäävi päättämään asioista? Jääkö sinne kunnanhallitukseen yhtään päättäjää vai varamiehetkö homman hoitavat varsinaisten nimiin. Samat tyypit ja puolueet istuvat kahta pallia, siinä sitä on näytelmää aina seurattavaksi.
...
Kirjoittanut Muumimamma, 29.01.2012
Olihan teksti, pisti taas miettimään. Kunnantalossa ei säästelty eikä säästellä edelleenkään, mutta lapset ja nuoret eivät saa maksaa kunnalle mieluusti mitään tai ainakin mahdollisimman vähän. Sillä aikaa, kun uudessa hienossa kunnantalossa työskennellään suorastaan upeissa puitteissa, lapsemme käyvät opintietään toinen toistaan homeisimmissa kouluissa. Sinne he siirtyvät huoneilma-ongelmista kärsivistä päiväkodeista. Luokkiin hankitaan ilmanpuhdistimia, silti lapset sairastavat ja sairastuvat pysyvästi - niinkuin koulujen henkilökuntakin. Haloo Kirkkonummi, onko remontit ja rakentamiset aloitettu väärästä päästä?!! Onpa todella surkeaa ja säälittävää, ellei tätä koulua saada johonkin pystyyn ja myös pikaisesti!!
...
Kirjoittanut Kunnan asioita seuraava, 29.01.2012
Vaikuttava teksti. Hienosti kirjoitettu ja täyttä asiaa. Toivottavasti tämä julkaistaan myös jossain valtakunnan mediassa. Kovin surullista. Onneksi vaalit ovat tulossa.

Odotan mielenkiinnolla, koska "hieman korkeammat tahot" puuttuvat kunnan toimintaan ja siellä tehtyihin ratkaisuihin. Sekin aika varmasti koittaa. Nyt kunnanhallitus /osa sen jäsenistä on sössinyt sen verran moneen suuntaan, että eiköhän se jossain kalahda.

"Muumimamma": olet aivan oikeassa.
...
Kirjoittanut Muumimamma, 29.01.2012
Komppaa myös edellä kirjoittanutta, erittäin hyvin tehty taustatyö ja hienosti kirjoitettu eli taputuksia Toimittajalle! :)

Mietin myös, ketä ja mitä puoluetta tässä kunnallisvaaleissa pitäisi sitten äänestää?
...
Kirjoittanut Törkeää, 29.01.2012
Meille tulee muutto pois Kirkkonummelta, sillä en todellakaan aio sairastuttaa lapsiani elinikäisesti. Kuka niin tekisi???? Vielä muutama vuosi aikaa saada koulu tänne Sepänkannas-Kantvik -akselille.

Muutimme tänne vasta äskettäin osittain sen vuoksi, että Kirkkonummea markkinoitiin lapsiystävällisenä kuntana. Että on suorastaan kusetettu olo jo nyt.
...
Kirjoittanut Rahis, 30.01.2012
"Rahamäärien suhteuttamiseksi myös kunnantalon hinta voitaisiin ilmoittaa 25 vuoden yhteenlaskettuina vuokrina: 30 300 000€. Jostain syystä tätä summaa ei haluttu erityisesti mainostaa kuntalaisille." Onko tosiaan näin paljon, vai onko se, että kunta aiemminkin joutui maksamaan vuokraa useaan eri osoitteeseen, laskettu pois? Mielenkiintoista joka tapauksessa!
...
Kirjoittanut Toimitus, 30.01.2012
Kunnantalosta maksetaan vuokraa 101000€ kuussa, tällä hetkellä. 25 vuodessa on 300 kuukautta eli vuokra on 30 300 000€. Tämä on siis vain vuokraa: talo ei edelleenkään ole kunnan. Sopimuksen mukaan kunta voi kuitenkin lunastaa talon 15 vuoden jälkeen. Tämä tarkoittaa, että talosta maksetaan ensin 18 180 000€ vuokraa, minkä jälkeen talao ostetaan käyvästä arvosta kunnalle. Summasta ei siis ole vähennetty muista tiloista maksettuja vuokria.

Toimitus toi luvun esiin vain siksi, että se osoittaa sen, että vuokrista ei yleensä ole tapana puhua kokonaissummana. Hallituksen keskustelussa tällaista summaa oli kuitenkin Verkkonummen haastattelemien henkilöiden mukaan käytetty perusteena. Koulutontin vuokraa pidettiin kovana, koska 50 vuodessa sen yhteenlaskettu summa olisi ollut 1 250 000 euroa. Jos seurakunta olisi ehdottanut tontin vuokraamista vaikapa 30 vuodeksi, "hinta" olisi pudonnut 750 000 euroon, mikä ei enää olisi ehkä tuntunut niin suurelta.

Niille, jotka ovat huolissaan koulujen rakentamisesta, voi lohdutukseksi kertoa, että kaikki haluavat rakentaa koulun. Tontista ja tontin hinnasta käydään kiistoja, jotka ovat jo pitkittäneet koulun rakentamista, mutta koulu rakennetaan varmasti. Se on tällä hetkellä kunnan rakennushankkeista tärkein, ja kaikki ovat asiasta yhtä mieltä.
...
Kirjoittanut Kunnan asioita seuraava, 30.01.2012
"Törkeää": Kyllä. Olet aivan oikeassa. Kirkkonummi ei ole merellinen eikä lapsiystävällinen kunta. Ainoastaan yrittäjä- ja teollisuusmyönteinen kunta. Heidän asioita puolustetaan joka ainoassa kohdassa. Erityisesti "pienyrittäjyyttä" puolustetaan henkeen ja vereen joka ikisessa lautakunnassa. Tärkeäähän se on onkin, mutta kun se monesti tapahtuu jonkun muun kustannuksella. Täällä on pienillä asuinalueilla mittavaa teollisuutta, lapset kävelevät rekkojen seassa pienillä hiekkateillä kouluun, puhumattakaan koulujen tilojen ahtaudesta sekä kunnosta. Koulukuljetuksesta puhumattakaan. Kunta myöntää rakennuslupia ja muuttaa kesämökkejä ympärivuotisiksi asutuksiksi - kuitenkaan tajuamatta, että silloin tarvitaan myös palveluja sinne perämetsään, esim. koulukuljetus. Verotuotot halutaan ja suurta kasvua - joka tuo myös menoja, joita ei haluta sitten kasvattaa.

Kunnantalohan on aivan idioottiratkaisu ja siinä on kyllä pieniä kuntalaisia kusetettu. Lukekaapa Pekka Poutasen blogi-kirjoitus täällä Verkkonummessa aiheesta. Siitä asiasta en jaksa edes enempää kirjoittaa. Poutasen teksti puhukoot puolestaan.

"Rahis": Kyllä. Totta on.

Yksi iso kysymys: MIKSI??? Miksi uutta koulua halutaan aivan väkisin kunnanvaltuustossa ajaa Vesitorninmäelle? Kenen intressi? Kenen etu? Eihän vain kunta vs. seurakunta asia olisi menossa periaatekysymykseksi ja henkilökohtaiseksi taisteluksi, jossa järjellä ei ole enää sijaa? Siltä se nimittäin alkaa vaikuttamaan kaiken faktan perusteella. Kun se tontti on olemassa jo ja kaavoitettuna uimahallin vieressä. Ei muuta kuin suunnittelu käyntiin ja lautaa nippuun, niin loppuisi koulujen tilan ahtaus.

Erinomainen teksti. Kuka yllä olevan artikkelin on ikinä kirjoittanutkaan, mutta tähän kysymykseen, että MIKSI koulua ajetaan Vesitorninmäelle, siihen tämäkään artikkeli ei anna tyhjentävää vastausta. Ainoastaan herättä arvailuja.
...
Kirjoittanut Joopa joo, 30.01.2012
Tarkastellaanpa päällisin puolin päiväkoteja ja kouluja seuraavan kerran, kun ohi mennään. Jopa se pikainen silmäys saattaa paljastaa, onko rakennus terve vai ei.

http://www.studio55.fi/oikeusjakohtuus/artikkeli.shtml/1298092/roikkuuko-raystailtasi-jaapuikkoja-tama-on-vialla-asunnossasi

Eli vaikka nuo puikot kauniita ovatkin, esimerkiksi läheisen päiväkodin räystäissä suorastaan upeita (kunnes ne oli tiputettu alas ja hyvä niin, lapsen päähän kun tuollainen sattuu niin siitä on leikki kaukana!), niin silti nekin ovat merkki ikävistä asioista mitä rakennuksen uumenissa tapahtuu.
...
Kirjoittanut Joopa joo, 30.01.2012
...yrittää tässä sanoa, että vaikka uusi koulu ja kouluja tulisi (tai tuleekin) jossain vaiheessa, niin kannattaisi panostaa myös näiden olemassa olevien kuntoon. Ja jos korjattais kerralla ihan sillee kunnolla, ettei ois samat ongelmat hetken päästä uudelleen.
...
Kirjoittanut minä, 30.01.2012
Lapseni sairastui homeasunnossa homeallergiaan ja yläasteella Kirkkoharjun koulussa oirehti yhdessä luokassa, omassa luokassa jossa opettajakin oirehti, niin pahasti, että koko yläaste meni pienessä kuumeessa ja ylähengitystietulehduksissa ja rehtori väitti, ettei hometta ole. Viikonloppuina ja lomina oireilu loppui. Pienessä kuumeessa ei voinut kouluunkaan mennä, joten koulunkäynti kärsi. Muutin tänne joitakin vuosia sitten ja viime aikoina seuratessa kunnan mitä tahansa yksikköä miten toimii, paluumuutto vanhalle paikkakunnalle on ajankohtainen. Siellä sentään hommat toimii. On täällä asioita, jotka toimivatkin, en minä sitä, mutta enemmän on asioita, jotka eivät toimi ja mm. viihtyisä ympäristö on aika merkittävä tekijä. Täällä on olo kuin elettäisiin vielä Porkkalan parenteesin jälkeisiä vuosia, jolloin ihmiset kai voivat huonosti palattuaan takaisin kotikonnuille, sitäkö tämä kaikki on vai ihan vaan tyhmyyttä?
...
Kirjoittanut Viherpippuri, 31.01.2012
MIKSI VESITORNINMÄELLE?
Se on koko tämän koulukeskustelun avainkysymys, jota ansiokkaassa artikkelissa kyllä sivuttiin, mutta ei annettu vastausta.
Komppaan 'Kunnan asioita seuraavaa' ja kysyn vielä kerran osaisiko joku kertoa syyn, miksi Jokiniityn koulua ei rakenneta vaikka rahat, tontti ja asemakaava ovat valmiina, sen sijaan että käydään loputtomalta vaikuttavaa ja jo farssinkin piirteitä saanutta prosessia seurakunnan kanssa.
...
Kirjoittanut Huoneilma kiinteistöissä Kirkkonummella, 31.01.2012
Kouluista on tässä kirjoiteltu.
Kirjoitetaan vielä tässä samassa yhteydessä Virkatie 1 kiinteistöstä, siis tevreykeskuksesta.Saneeraamisaikatalula muutettiin ( no kannattaako edes saneerata) ja tietty sen uuden sairaalan rakennusaikatalu on nyt ISO kysymysmerkki.
Kuinka kauan Virkatei 1:ssä on hoidettavien oltava homeisessa ilmassa ja käytettävä astmalääkkeitä ja kuinka kauan on henkilökunnan sairastettava / oireiltava huonon huoneilman takia.
Moni on joutunut olemaan sairaslomalla ja moni käyttää astmalääkkeitä; työntekijöistä. Osa työntekijöistä on jouduttu siirtämään toiseen työpisteeseen, koska ei voi olla tuossa kiinteistössä työssä, koska sairastaa kaiken aikaa.
Kyse ei todellakaan ole mistään korvienvälistä johtuvista asioista. Lääkäreillä on työterveyshuollossa tietoa asioista varmasti. Ja työsuojelukin tästä tietää. Miksi mitään ei tapahdu ???
Ei voi jatkua siten,että virkamiesten taholta esitetään.... ei ole rahaa. Laitetaan 5- vuotis suunnitelmaan.
Kulttuuritaloa haaveillaan kovati... on se tietty hieno asia, mutta jospa nyt laitettaisiin monessakin paikassa nuo huoneilma-asiat kuntoion, niin ei kaikki vauvasta vaariin sairastuisi ja joutuisi sairastamaan itsestä riippumattomista syistä.
...
Kirjoittanut Äitee, 31.01.2012
Edellisen valtuustokauden aikainen kunnanhallitushan vei määrätietoisesti eteenpäin keskustan koulua kunnan omalle maalle, valmiiden liikenneyhteyksien äärelle. Kun valtuusto vaihtui, vaihtui kunnanhallituskin ja sen puheenjohtaja. Sen jälkeen tuli tämä riitely seurakunnan kanssa, pakkolunastuksella uhkaaminen, koulurakentamisen jarruttelu ja rakennuksen siirton Vesitorninmäelle. Onneksi on syksyllä vaalit.

Kiitos Verkkonummen toimittajalle erinomaisesta, avaavasta kirjoituksesta!
...
Kirjoittanut Jope, 31.01.2012
Kunta on nyt hakemassa pakkolunastusta historiassaan 1. kerran. Tarjoushinta 360 k€ on vitsi, omakotitontin verran. Eli ei kunnan luottamuhenkilöjohto ole oikeasti mitään sopua ja oikeudenmukaisutta koskaan edes halunnut srk:n kanssa.
Kiitos hyvästä ja silmiä avaavasta jutusta.
...
Kirjoittanut pienyrittäjä, 31.01.2012
jaa jaa. tontin vuokra kuukaudessa olisi ollut alle puolet siitä mitä esim.minä yrittäjänä maksan seurakunalle liiketilastani. vaikuttaa käsittämättömältä että moiseen vuokraan ei suostuttu. En voi ymmärtää, päätöksenteko ei taida olla kovin osaavissa käsisssä.
...
Kirjoittanut Naapurista, 01.02.2012
Kuulin eilen Ylenaikaiselta, että Espoon kaupunki antaa yksityiselle maanomistajalle (perikunta) 39 milj.€ maankäyttösopimuksen rikkomisesta aiheutuneita sopimussakkoja anteeksi ja saa perikunnalta tästä vastineeksi 6 hehtaaria maata kaavoitettavaksi. Tämä antaa ainakin jossain suhteessa vertailukohtaa Vesitorninmäen tonttiriitaan. En voi millään laskuopilla tulle siihen tulokseen, että 360 000€ olisi käypä hinta puheena olevasta tontista.

Seurakunta ei tässä pelissä ole konna. Konnia tässä asiassa löytyy varmasti kunnanhallituksesta ja valtuustosta, mikä on hyvä tietää näin kuntavaalien edellä. Ainakin kunnanhallituksen jäsenet ryvettyivät nyt tässä pahan kerran. Puoluekantaan katsomatta, mikä vahvistaa entisestään sitä, että on parasta äänestä omia arvojaan kunnioittavaa henkilöä, ei puoluetta kuntavaaleissa.

Mikä on NCC:n ja Sato:n nykyinen asema tässä kuviossa? Jos kunta saa lunastusluvan ja maan, rakennetaan se "ilmainen koulu" tällöin kunnan maalle ja ihan kaiken taiteen sääntöjen mukaan myös kouluhanke ja sen toteuttajat kilpailutetaan asianmukaisesti. Ja tuo kilpailuttaminenkin taasen ottaa aikaa, koska hanke ylittänee EU-kynnysarvot ja siten hidastaa koulun alkamista. Merittävintä tässä kuitenkin lienee se päivä, jolloin tuo uusi koulu avaa ovensa ja tilanahtaus muissa hellittää. Tosin pessimisti ei pety, ja kun tämä valmistuu se ylibuukattaneen oppilailla koska vanhempia kouluja täytyy remontteerata...
...
Kirjoittanut Muumimamma, 01.02.2012
Jäin tässä nyt pohtimaan tuota kysymystä MIKSI se koulu tosiaan pitää saada sinne Vesitorninmäelle? Onko tällä joku oikea selityskin vai onko koko Kirkkonummen päättävä elimistö sairastunut pakkomielteeseen? Kunnallisvaaleissa sitä onneksi voidaan, pahimpiin tapauksiin suositeltaneen pitkää lomaa ko. tehtävistä :o)
...
Kirjoittanut toimitus, 02.02.2012
Tiedoksi nimimerkille "pakolliset kirotusvirheet": Kommenteissamme ei turvallisuussyistä voi olla linkkejä. Ilman linkkejä puolestaan kommenttisi sisältö jäisi liian epäselväksi. Jos haluat kirjoittaa tai kertoa maakaupoista enemmän, voisitko ystävällisesti ottaa yhteyttä toimitukseen sähköpostitse.

Mutta käyttämäsi termi "water(tower)gate ilmiö" on kyllä muistamisen arvoinen!
...
Kirjoittanut Seuraaja, 02.02.2012
Tätä asiaa puidaan kunnanvaltuuston kaikille avoimessa seuraavassa kokouksessa maanantaina 6.2. Lähtisinköhän itse paikalle kuulemaan keskustelua ja perusteluja? Uuden kunnantalon valtuustosalikin tulisi koettua samalla. Siellä on julkisuudessa olleiden esittelyjen mukaan runsaasti istumapaikkoja kuntalaisille tulla kuulemaan valtuuston kokouksia.
...
Kirjoittanut kiinnostava juttu, 02.02.2012
miten tämän tekstin ja kommentit saisi tiedoksi kunnanvaltuuston jäsenille ennen kokousta? Heidän olisi hyvä nähdä tämä. Samoin kunnanhallituksen. Osaako kukaan auttaa?
...
Kirjoittanut ihmettelen , 06.02.2012
Seurakunta voisi tulla vastaan asiassa ja luovuttaa koulun tontin
asuntotonttien osalta myös maanvaihtoa voisi keskustella
toisaalta seurakunnan maksajana en ymmärrä miten seurakunta on niin business henkinen ja on mukana mm. liiketilaprojekteissa. Eikö tässä vaaranneta jo seurakunnan talouskin kun osallitutaan riskibusinekseen
vai olenko väärässä ?
jos kunnalla on lunastusoikeus, niin kyllä se on käytettävissä
...
Kirjoittanut ihmettelen , 06.02.2012


espoon tapaus Gerkman tontin lunastushinta on aivan järkyttävä

ei ole mitään järkeä maksaa pienestä pläntistä n. 40 mme

joku vetää nyt espoota linssiin ja lujasti
...
Kirjoittanut Silja Lappalainen, 07.02.2012
Vaikuttaa siltä, että uuden koulun saaminen keskustaan siirtynee ainakin muutaman vuoden eteenpäin taloudellisen tilanteen ja kaavoituskiistan takia. Ehdotan, että nyt voisi ihan oikeasti selvittää Upinniemen koulun ottamista takaisin koulukäyttöön. Näin väljennettäisiin keskustan suuria ryhmäkokoja ja ainakin väliaikaisesti saataisiin ongelmaan ratkaisu. Tietääkseni koulu on hyvässä kunnossa ja eipä sinne ole keskusta yhtään pitempi matka kuin Upinniemestä keskustaan, johon syksyllä siirrettiin oppilaita. Esim. Veikkolan koulun Evitskogin sivupisteeseen oltiiin tosi tyytyväisiä. Voisimmeko katsoa mitä mahdollisuuksia meillä jo on ja sitten haikailla uuden perään.

Järki käteen
...
Kirjoittanut Upinniemen koulun kannattaja, 07.02.2012
Oikein hyvä kommentti Silja Lappalaiselta! Komppaan häntä kaikilta osin.

Jotenkin tuntuu, että päättäjiltä koko ajan unohtuu lähes tyhjillään oleva 400 oppilaan koulu joka on jo olemassa. Ilmeisesti pientä peruskorjausta tarvittaisiin, sen pystyisi toteuttamaan jo ensi kesän aikana koulujen kesälomilla ja näin olisi 400 oppilaan koulu valmis. Upinniemeen menee bussi keskusta ja sieltä tulee bussi keskustaan. Kaikki valmiina. Mikä ongelma?? Upinniemen varuskunta on vielä erittäin hieno paikka koululaisille. Turvallisia liikkumismahdollisuuksia - parempia kuin missään muualla.
Vai onko armeijan kanssa joku ongelma, mistä kunta ei halua kertoa? Onko sieltäkin joku suututettu? Vai eikö vain haluta myöntää virhettä mikä on tehty kun ko.koulua on ajettu alas jo vuosia?
Anyway - kunnalla on Upinniemessä 400 oppilaan koulu valmiina. Piste.
...
Kirjoittanut Koulussa töissä, 07.02.2012
Kiitos Toimittajalle erinomaisesta ja selkeästä, sekä tärkeästä jutusta. Kirkkonummi todellakin pelaa lasten ja nuorten ihmisten terveydellä viivytellessään tässä koulunrakennuksessa. Seurakunnan pyytämä hinta on aivan kohtuullinen ja kunnan tarjous naurettava.

Itse olen sitä mieltä, että Jokiniitty, jolla siis tarkoitetaan Kantohaan ja Kyrkvallan välissä olevaa niittyplänttiä, on aivan liian pieni tontti 700 oppilaan koululle, eikä myöskään sovi maisemaan 1-kerroksisen Kantohaan viereen. Myös se on syrjässä verrattuna Vesitorninmäkeen, joka on keskeisempi ja tasa-arvoisempi paikka ajatellen koululaisten koulumatkoja, joita paljolti kävellään ja pyöräillään.
...
Kirjoittanut Oppilasvirta etelään, 08.02.2012
Kirjoittanut Oppilasvirta etelään, 08.02.2012
Kuten Silja Lappalainen kommentissaan kirjoittaa, pitäisi 1-6 luokkalaisten oppiasvirta Hangontien eteläpuolelta, luoja nähköön miksi ei myös Porkkalasta, kääntää kohti etelää ja oppilaat jakaa Kantvikin ja Upinniemen kouluihin. Näin kun tuota oppilaspaljoutta jaettaisiin, niin saatettaisiin saada Kantvikin kouluun pienellä lisäinvestoinnilla myös fasiliteetit 7-9 luokkalaisille. Keskustan tilanahtautta ei saa lisätä lähettämällä sinne oppilaita Hangontien eteläpuolelta missä on jo kahdessa koulussa tilaa jopa 600:lle 1-6 luokkalaiselle (Kantvik 240 ja Upinniemi 360).

Upinniemen kouluun voitaisin HETI saman tien ottaa 1-6 luokkalaista 100 uutta oppilasta ja hieman mittavimmilla järjestelyillä, ei kuitenkaan remonttia tai rahaa, vaan opettajia ja kalustoa vaativilla, kouluun mahtuu vikka heti 250 oppilasta. Koulussa toimii myös päiväkoti, joten kyseessä ei ole pelkkä koulu, vaan kunnan oman määritelmän mukaan oppimiskeskus.

Koulu on hyvässä kunnossa eikä homeesta ole tietoakaan koska se on rakennettu hiekkamaalla siihen aikaan kun vielä rakennukset ja tavarat suunniteltiin kestämään "isältä pojalle". Koulurakennuksen kunto on kunnan itse tutkima juttu ja pikkuremontit, lähinnä ilmanvaihto, on laitettu viime kesänä ja syksynä kuntoon. Rakennus on siis kunnossa.

Koulun totnista ei liene maksettu mitään vuokraa sen jälkeen, kun alkuperäinen vuokrasopimus (1000 mk/v.) 90-luvun alussa päättyi. Eikä ole koira (valtio) perään haukkunut, enkä usko että haukkuukaan.

Tässä on nyt kunnalle ainakin 10 milj.€ investointisäästö (kun Hangontien eteläpuoliselle alueelle ei tarvitse rakentaa uutta koulua) niistä pohjimmiltaan lakisääteistä ja pakollisista investoinneista. Taitaa kuitrenkin olla hauskempaa peliä (ja businesmiestä) kuntaveromarkoilla Jokiniityn ja Vesitornin mäellä alakoululaistemme kustannuksella, kuin ottaa valmista infraa käyttöön vain hankkimalla opettajat ja kalusteet valmiiseen kouluun. Ei helkkari. Eihän se ole ollenkaan hauskaa kun kaikki on valmiina. On varmasti paljon hauskempaa valmistella kaavasopimuksia jotka takaavat kuitrnkin pelimiehelle kaikkine sopimiusoikeudellisine riskeineen sopivasti jännitystä.

Kuten Silja totesi; Järki käteen.
...
Kirjoittanut Tiina, 08.02.2012
Pitäkää puolenne, Seurakuntayhtymä! Joku kohtuus sentään täytyy toteutua täälläkin.
...
Kirjoittanut Upinniemen koulun kannattaja, 08.02.2012
"Oppilasvirta etelään": Hieno kirjoitus!! Täysin samaa mieltä. Miten asian saisi vireille? Onko kellään neuvoja tai ideoita? Miten Upinniemen koulu saadaan taas käyttöön isommalla mittakaavalla, mitä pieni kuntalainen voi tehdä asialle?
Olet oikeassa myös siinä, että onhan se tosiaan paljon hauskempaa suunnitella uutta kuin käyttää jo olemassa olevaa ja toimivaa.. sekä edullista. Eipä virkamiehet itse joudu niissä täyteen ahdetuissa luokkahuoneissa istumaan, vaan upouudessa törkeän kalliissa kunnantalossa ;) Suotaisiin lapsille sitten edes mahdollisuus väljempiin tiloihin - kunnalle edullisesti tietenkin.

Kirjoita Kommentti
pienennä tekstilaatikkoa | suurenna tekstilaatikkoa

security code
Välttääksemme automatisoitua roskapostia tarkistamme, että kommentin lähettää todellinen käyttäjä.
Ole hyvä ja kirjoita yläpuolella näkyvät merkit alla olevaan tekstilaatikkoon


busy
Viimeksi päivitetty ( 30.01.2012 14:11 )  
Verkkonummi.fi suosikiksi 
Kirkkonummen palvelukartta

Tuoreimmat kommentit