Kirkkonummi - asuinpaikasta kotipaikaksi

Etusivu Kirkkonummi Kaavoitus ja rakentaminen Lisää autopaikkoja Kirkkonummen uusille asuinalueille

Lisää autopaikkoja Kirkkonummen uusille asuinalueille

Sähköposti Tulosta
parkkipaikkoja - Kirkkonummi - Verkkonummi.fi
Kirkkonummi.
Yhdyskuntatekniikan lautakunta on eri mieltä virkamiesten kanssa siitä, kuinka paljon autoja Kirkkonummella tarvitaan. Lautakunnan enemmistö lähtee siitä, että koska perheissä joka tapauksessa on kaksi autoa, autoille on myös oltava paikka, johon ne voi panna. Johtavan rakennustarkastajan mukaan autopaikkojen määrän pitäisi vaihdella sen mukaan, miten hyvät julkiset kulkuyhteydet alueella on.

Lautakunnan kokouksessa 22.9.2011 käsiteltiin pysäköintimitoituksen periaatteita kaava-alueilla. Pientalojen ja rivitalojen alueille virkamiehet ehdottivat 1,5 autopaikkaa/asunto, joka harkinnan mukaan voitaisiin muuttaa kahdeksi autopaikaksi. Virkamiesten ehdotuksessa kerrostaloalueet pisteytettäisiin raideliikenteen, linjastosuunnitelman, palvelukeskuksien etäisyyden ja lähipalveluiden mukaan. Enemmän pisteitä saaneilla alueilla parkkipaikkamitoitus olisi pienempi kuin vähemmän pisteitä saaneilla alueilla. Vähimmäismitoitus olisi 1ap/80m2, johon on laskettu yhteistilat mukaan.

Kokoomuksen ja RKP:n edustajat, jotka yhdessä muodostavat lautakunnan enemmistön, halusivat kuitenkin, että riippumatta asuntojen sijainnista ja asukkaiden mahdollisuuksista käyttää julkisia kulkuyhteyksiä, jokaista 70 m2 kokoista asuntoa kohti olisi autopaikka, 70-100 m2:n kokoisia asuntoja kohden 1,5 autopaikkaa ja yli 100 neliön asuntoja kohden kaksi autopaikkaa/ asunto.

Parkkipaikkojen lisääminen on perusteltavissa sillä, että koska autoja joka tapauksessa tuntuu olevan enemmän kuin kaavoittaja kuvittelee, niille on parasta järjestää myös tilaa. Muussa tapauksessa tienvieret täyttyvät autoista ja luvaton pysäköinti lisääntyy. Pahimmassa tapauksessa autoja pysäköidään nurmikoille ja muille pihoille, koska jonnekin auto on laitettava.

Ratkaisu kuitenkin antaa ymmärtää, että kunnan pyrkimys hiilidioksidimäärien vähentämiseen kaavoittamalla asuntoja hyvien julkisten kulkuyhteyksien varrelle, on pelkkää silmänlumetta. Kaavoitus on paras väline ihmisten liikennekäyttäytymisen ohjailemiseen. Nyt tehty ratkaisu pikemminkin kannustaa liikkumaan omalla autolla kuin käyttämään julkisia kulkuvälineitä.

Toinen autopaikkojen lisäämiseen liittyvä ongelma on, että se tulee kalliiksi. Autopaikat vievät tontilta tilaa ja vähentävät mahdollisesti myös kerrostalon asumisneliöitä. Nämä neliöt lisätään asuntojen hintoihin - myös niiden asuntojen, joiden omistajilla ei ole omia autoja lainkaan.

Kommentit (0)Add Comment

Kirjoita Kommentti
Kommentointi on lukittu.

busy
Viimeksi päivitetty ( 23.09.2011 14:47 )  

Tuoreimmat kommentit


 
Löydä meidät Google+ -palvelusta
Luotu 0.0662 sekunnissa.