Kirkkonummi - asuinpaikasta kotipaikaksi

Verkkonummi.fi - Kirkkonummi
Etusivu Blogit Pertti Panula Italianpyöräkuume

Blogit

Kirjoittaja tarttuu ajankohtaisiin ja tärkeäksi kokemiinsa asioihin, joista Kirkkonummen luonto ja päätöksenteko ovat usein esillä.

Italianpyöräkuume

aiheena Hyvä olo
  • Kirjasinkoko: Suuremmaksi Pienemmäksi
  • Lukukertoja: 2017
  • 0 kommentti
  • Seuraa kirjoitusta
  • Tulosta
  • PDF

Olen pyöräillyt pian 2000 kilometriä Kirkkonummella toukokuun alusta lähtien. Pyörän päällä mäet löytyvät helpommin kuin autolla ajaen, ja samalla lähiympäristöstä löytyy yksityiskohtia jotka helposti jäävät huomaamatta. Teiden kunnon huomaa myös konkreettisesti: harvoissa uuden asfaltin kohdissa kulku on kevyttä ja vähäinenkin tärinä häviää. Säästökohteet löytyvät myös helposti: esimerkiksi Kehä III:lla Espooseen ajettaessa uutta asfalttia on riittänyt vain kattamaan autojen ajoväylä, ja pian valkoisen viivan oikealla puolella on kapealla pientareella korkea reunus joka estää pientareen käytön. Myös pitkittäiset routahalkeamat on monin paikoin jätetty korjaamatta vaarantamaan pyöräilijöiden ajoa. Rikkoutuneista vanteista kannattaa muistaa ELY-keskusta pienellä laskulla. Eniten hämmästyttää se, että monin paikoin torkkuvia autoilijoita varoittamaan rouhitut poikittaiset urat on tehty kapealle pientareelle pyöräilijöiden vaaraksi ja kiusaksi, eikä autokaistalle kuten olisi kohtuullista.

Kirkkonummella on hienoja pyöräilyreittejä, esimerkiksi Hvitträskin ympäri, Hirsalaan tai Porkkalaan, ja Hangontiekin on suurelta osin vauhdikkaaseen ajoon leveällä pientareella varustettu. Ajaessa on helppo havainnoida muita tien käyttäjiä. Hirsalan tiellä sopiva autojen ajonopeus näyttää asettuvan 80 km/h kahden puolen. Tien käyttäjillä on erityisen paljon Audi-merkkisiä autoja. Kovin kiire näyttää olevan mustilla Audeilla, vaikka avo-BMW:lla näyttää pääsevän vielä kovempaa. Vaikka pitkillä osuuksilla on kaksi keltaista viivaa, vastaantulevaa liikennettä saa usein väistää pyörällä melkein ulos asfaltilta. Tarvittaessa myös isolla punaisella pakettiautolla pääsee tiukassa mutkassa pyöräilijän ohi kahden keltaisen viivan kohdalla. Långvikin mäen alla uskoi Mercedes Benz ehtivänsä mäkeä alas kiitävien pyörien edelle kolmion takaa, vaikka kuski näki pyörät mäessä. Ketterästi paikasta toiseen liikkuva nopeusvalvonta tuottaisi tällä tiellä nopeasti kustannuksensa takaisin. Paras aika seurata nopeuksia olisi arki-iltaisin klo 18-20 ja viikonloppuisin.

Sairastuin kolme vuotta sitten italianpyöräkuumeeseen. Se alkoi löydettyäni huutokaupasta italialaisen Alan Campagnolo-pyörän, joka näytti täydelliseltä korulta ja on uskomattoman hyvä ajaa. Sitä seurasivat Masi Prestige 1976, Bianchi Specialissima, Colnago ja Gios Aerodynamic, jotka ovat tehneet seuraa Eddy Merckxille, Canyonille ja Soma Competitionille. Kun varastotilat alkoivat uhkaavasti täyttyä, keksin että osa pyöristä voi olla perheenjäsenille. Yhdeltä keskustelupalstalta löysin kuitenkin varoituksen: joku oli alkanut ostaa vanhoja kilpapyöriä myös vaimolleen ja tyttärelleen. Kolmansien pyörien jälkeen vaimo ilmoitti kuitenkin päättäväisesti, että hänelle riittää yksi pyörä. Niinpä joudun varmaan vähitellen siirtymään vähemmän tilaa vieviin harrastuksiin. Jos jollakulla kuitenkin on varastossaan tarpeeton kaunotar 1960-1980-luvulta, aina kannattaa kysäistä olisinko kiinnostunut ja löytyisikö sille tilaa jonkun perheenjäsenen kuvitellussa pyöräkiintiössä. Erityisesti jos kyseessä on (Ugo) De Rosa jostakin menneiltä vuosikymmeniltä.

Siltä varalta että tauti on tarttuva, voin kertoa että oireisiin kuuluvat kohentunut lihaskunto, hävinneet selkä- ja hartiakivut, alentunut paino, parantunut kärsivällisyys, unen laatu ja työteho sekä lisääntynyt hyväntuulisuus.

0

Olen Kirkkonummella vuodesta 1988 asunut luontoa ja liikuntaa harrastava lääkäri ja professori.

Kommentit

  • Ei vielä kommentteja. Ole ensimmäinen kommentoija

Kirjoita kommentti

Vieras torstai, 23 marraskuu 2017

 
Löydä meidät Google+ -palvelusta
Luotu 0.0356 sekunnissa.