Kirkkonummi - asuinpaikasta kotipaikaksi

Verkkonummi.fi - Kirkkonummi
Etusivu Blogit Pertti Panula Hyvään terveyteen ilmaisilla ohjeilla ja halvalla

Blogit

Kirjoittaja tarttuu ajankohtaisiin ja tärkeäksi kokemiinsa asioihin, joista Kirkkonummen luonto ja päätöksenteko ovat usein esillä.

Hyvään terveyteen ilmaisilla ohjeilla ja halvalla

aiheena Terveys
  • Kirjasinkoko: Suuremmaksi Pienemmäksi
  • Lukukertoja: 1768
  • 0 kommentti
  • Seuraa kirjoitusta
  • Tulosta
  • PDF

Jokin aika sitten televisiossa ravitsemustieteen professori väitteli erikoislääkärin kanssa keskeisistä ravitsemusasioista. He eivät olleet yhtä mieltä juuri mistään, joten terveydestään välittävien katsojien ja kuulijoiden on mahdotonta tietää, mikä on yleisesti oikeaksi todettua tietoa, millaista ruokaa pitäisi syödä ja mikä on liikunnan merkitys terveydelle. Eniten kiistaa lienee varsin yksinkertaisista asioista, kuten onko voin syöminen haitallista, kuinka paljon tulisi syödä lihaa, ovatko viljatuotteet hyödyllisiä vai haitallisia ja onko liikunnalla merkitystä aivotoiminnoille.

Koska itsekin usein keskustelen näistä asioista, kokosin seuraavaan ohjeita jotka itse uskon oikeiksi. En ole niitä itse keksinyt vaan ne perustuvat ns. tutkittuun tietoon. Tämä tarkoittaa tietoa, joka on julkaistu vertaisarvioiduissa julkaisuissa siten, että tulokset on toistettu luotettavissa tutkimuksissa, joista ne ovat edelleen siirtyneet joko käsikirjoihin tai yleisiin suosituksiin tai molempiin. Kirjoitus ei ole kattava, vaan siihen on kerätty joitakin usein keskusteltuja asioita kysymys/vastausmuotoon. Kysymykset olen ihan itse keksinyt, mikä on hyvä tapa saada aikaan helposti vastattavia kysymyksiä. Näinhän menetellään mm. eräiden lehtien lääkärien kysymyspalstoilla.

Mitä ja milloin pitäisi syödä voidakseen hyvin?

Syö säännöllisesti hyvä aamiainen, lounas ja illallinen. Näiden välillä et tarvitse mitään, mutta jos tulee nälkä syö hedelmiä. Syö aamulla kokojyväpuuroa ja marjoja, juo mielellään rasvatonta maitoa. Kahvista ei ole haittaa. Kokojyväpuuro ja mustikat ovat tärkeitä suolistolle. Suoliston hyvinvointi on keskeistä ja vältyt monilta harmeilta jos syöt kokojyväviljaa (ellet sairasta harvinaisia sairauksia jotka estävät viljan syönnin). Kannattaa investoida kotimyllyyn, jolla ruisjyvät voidaan minuutissa jauhaa jauhoksi. Kaura on myös erinomainen vilja, joka vaikuttaa edullisesti rasvatasoihin. Kahden hengen aamiaisen (puuro+maito+mustikat) hinnaksi tulee noin 0.50 euroa. Yhdellä Messukeskuksen hotellin kuppilan pahvimukikahvin ja viinerin (6,30 euroa) hinnalla pariskunta syö siis laatuaamiaista yli 10 päivää. Mustikat sisältävät antioksidantteja, jotka puolestaan estävät niin monia sairauksia että kaikkien mainitseminen tässä ei ole mahdollista. Mukana ovat eräät oikein hankalat aivojen ja silmien rappeumasairaudet ja kasvaimet. Ellet ole jaksanut kerätä mustikoita, niitä saa pakastettuina kaupasta. Itse kerätyistä marjoista tulee liikunnan ja metsässä kulkemisen myötä selvä lisähyöty. Mustikoiden puuttuessa monet muut marjat kelpaavat hyvin. Syö lounaalla runsaasti juureksia tai salaattia, mielellään kalaa. Syö illallinen ennen klo 20, sen jälkeen nautittu iso ateria haittaa unta ja aiheuttaa aineenvaihdunnan häiriöitä.

Onko liikunnasta oikeasti hyötyä terveydelle?

On. Lisääntyneen energiankulutuksen lisäksi liikunta vilkastuttaa aivotoimintaa ja parantaa muistia ja unen laatua. Vastikään on julkaistu tuloksia, joiden mukaan liikunta vapauttaa eläinten lihaksista vasta tunnistettua hormonia, joka muuttaa valkoisia rasvasoluja ruskean rasvasolun kaltaisiksi ja lisää solujen uudistumista muistiin keskeisesti vaikuttavilla aivoalueilla. Voi olla että aivan samat mekanismit eivät toimi ihmisellä (ainakin niistä vielä kiistellään), mutta vaikutukset ovat samansuuntaiset. Kävele tai pyöräile töihin, jos se on mahdollista. Huomaat myönteiset vaikutukset työtehon parantumisena ja yleisen mielialan kohentumisena. Lisäksi huomaat että mahdollinen ylipaino alkaa karista, yleinen vointi parantua ja olemus komistua. Jos kuitenkin joudut ajamaan autolla, ajele rauhallisesti ja päästä suojatien reunaan pysähtyneet kävelijät rauhassa ylittämään katua. Huomaat pian, että jalankulkijat hymyilevät ystävällisesti ja kiittävät yllättävästä kohteliaisuudesta (itse asiassa lain noudattamisesta). Lisäksi huomaat useimmiten ehtiväsi samoihin seuraaviin liikennevaloihin kuin ohitsesi ajaneet kaaharit. Kaikesta tästä tulee hyvä mieli.

Kuinka paljon minun pitäisi nukkua?

Todennäköisesti enemmän kuin nyt nukut. Unen tarve vaihtelee, mutta on joillakin enemmän kuin 8 tuntia yössä. Mene siis aikaisemmin nukkumaan jos et saa unta niin paljon että heräät virkeänä. Juhlissa tapahtuu puoliyön jälkeen harvoin mitään korvaamatonta. Uni on välttämätöntä aivojen normaalille toiminnalle. Riittävä uni auttaa ylläpitämään normaalia aineenvaihduntaa ja vaikuttaa edullisesti painoon.

Onko alkoholi oikeasti haitallista?

On, erittäin haitallista. Sen nauttiminen on yksi suurimmista terveysriskeistä. Alkoholin välttämisestä ei ole mitään haittaa terveydelle, vaikka hyvin pienillä punaviiniannoksilla saattaa olla edullisia terveysvaikutuksia. Vaikeus on punaviinin määrän rajoittamisessa.

Mistä tunnistan väärät profeetat?

Väärä ravitsemusprofeetta on usein korkeasti koulutettu, jonkin muun kuin tämän alan asiantuntija. Hänellä saattaa olla tämän omasta erikoisalastaan poikkeavan alan vastaanottotoimintaa, lisäravinteiden myyntiä, ja/tai hän suosittelee (ja tekee maksusta) kummallisia ja kalliita laboratoriotutkimuksia joita ei saa julkisessa terveydenhoidossa. Hän on hyvin varma asioista ja todennäköisesti varakas. Hänellä ei ole juurikaan hyvää kerrottavaa ravitsemustutkijoista ja sisätautilääkäreistä. Jos hän vetoaa julkaistuun tutkimustietoon, tämä ei ole peräisin sellaisista lehdistä kuin Lancet, British Medical Journal tai New England Journal of Medicine.

0
Merkit: diabetes

Olen Kirkkonummella vuodesta 1988 asunut luontoa ja liikuntaa harrastava lääkäri ja professori.

Kommentit

  • Ei vielä kommentteja. Ole ensimmäinen kommentoija

Kirjoita kommentti

Vieras lauantai, 24 kesäkuu 2017

 
Löydä meidät Google+ -palvelusta
Luotu 0.0362 sekunnissa.