Kirkkonummi - asuinpaikasta kotipaikaksi

Verkkonummi.fi - Kirkkonummi
Etusivu Blogit Jarno Tynkkynen Elämän nälkä.

Hyvinvointiblogi

Kokonaisvaltaista hyvinvointia monelta kantilta käsittelevä blogi, joka haluaa tulla lähelle ihmistä. Ajatuksia, mielipiteitä ja kysymyksiä tervehditään ilolla ja kiitollisuudella!

Elämän nälkä.

aiheena Hyvä olo
  • Kirjasinkoko: Suuremmaksi Pienemmäksi
  • Lukukertoja: 2697
  • 0 kommentti
  • Seuraa kirjoitusta
  • Tulosta
  • PDF
Miksi kunnon syöminen on niin vaikeaa ja pelottavaakin? Miten pitäisi syödä, jos lisää liikuntaa? Ketä oikein pitäisi kuunnella? Osaisinko syödä hyvin ihan itse?

Alkuvuodesta kirjoitin siitä, miten liikuntainto tuppaa vaihtelemaan vuodenkierron mukaan aaltomaisesti polveillen. Nyt on kevät ja elämme jo toista aallonhuippua. On se aika, kun kesään on vielä armeliaan pitkä matka, jotta voi kuvitella saavansa näkyviä ja tuntuvia tuloksia. Mutta toisaalta lisääntyvä valo ja lämpö muistuttavat siitä, ettei hetkeäkään ole hukattavana, mikäli sulavan nietoksen alta paljastuva näky kauhistuttaa.

Kun ihminen päättää jälleen tehdä ryhtiliikkeen, hän toimii usein epäjohdonmukaisesti ja luontoaan vastaan. Yleisimmin tämä tarkoittaa sitä, että samalla, kun tuplataan liikunta-annos, puolitetaan ruoka-annos. Siitä taas seuraavat raskaat polvet, apea mieli ja laihat tulokset. Syömisestä on tullut meille hurjan vaikeaa ja monimutkaista - ja pelottavaa. Miksi?

Koko kuvio konkretisoituu hyvin seuraavassa: mitä rulee ruokaan, me tiedämme yhä enemmän yhä vähemmästä. Media tulvii tutkimustietoa mitä merkityksettömimmistä ravintotieteellisistä yksityiskohdista, joiden liittäminen järkeväksi kokonaisuudeksi on hyvin vaikeaa. Tutkimustulokset kiinnostavat yleisöä ja niillä myydään lehtiä, mutta niistä on hyötyä korkeintaan ammattilaisille, yleensä vain elintarviketeollisuudelle. Tyypilliset ravintouutiset eivät siis oikeasti tue keskivertoihmisen ruokailuvalintoja, vaan pikemminkin ne tehokkaasti vieraannuttavat meidät aistiemme ja vaistojemme erehtymättömistä viesteistä. Tapaan työssäni paljon asiakkaita, jotka eivät tunne nälkää, eivätkä janoa. Mistä tämä kertoo?

Ohessa on oman kokemukseni pohjalta hyödykkäitä ravinto-ohjeita. Aiheesta on kirjoitettu pieni kirjastollinen kirjoja, mutta näillä ajatuksilla pääset pitkälle. Valitse kerrallaan yksi, korkeintaan kaksi asiaa, joihin keskityt. En tarjoa mitään uutta, päinvastoin! Olen maalaisjärjen, oman kehon kuuntelemisen ja luonnollisuuden kannattaja. Ei ole kärjistettyä sanoa, että terveyttään ja hyvinvointiaan voi tukea ravitsemalla itseään täysin ilman asiantuntijoiden vinkkejä.

Ja varsinkin ilman mainosmiesten vinkkejä.

  • Ruokailurytmi. Pyri aterioimaan 3-4 tunnin välein. Näin verensokerisi ei heilahtele liikaa, työtehosi säilyy ja mielialasi pysyy korkealla. Annoskoot ovat kohtuulliset ja luonnollinen näläntunne herää. Ruoansulatuksesi toimii ilman bakteerijugurtteja ja apteekin lisäkuitua. Hämärtyvän illan kanssa käsikynkkää saapuva sudennälkä on enää hurja muisto.
  • Kunnon lounas. Moni palvoo työtoverin silmää tai käyttää kiirettä tekosyynä olla syömättä lämmintä lounasta. Miksi? Jotta saisi kiskoa litran kahvia ja puolikkaan suklaalevyn selvitäkseen tajuissaan iltapäivästä? Jotta hakiessaan lapset hoidosta olisi äreä kuin keväinen ampiainen? Syö se lounas.
  • Juo. Aloita aamusi vedellä ja pohjusta atriasi varttia tai puolta tuntia ennen vedellä. Tavoite eli pari litraa päivässä ei ole mitään, jos jaat sen tasaisiin eriin aamusta iltaan. Janokin herää vain juomalla. Pian huomaat, että päänsärky on harvinainen vieras ja katsekin on terävämpi. Huuhtelet sielusi temppelin puhtaaksi kuonasta ja moskasta, ah!
  • Suhteuta. Pieni ja passiivinen ihminen pärjää vähemmällä kuin vanttera ikiliikkuja. Mieti päiväsi sisältöä; jos istut tai makaat valtaosan elämästäsi, et tarvitse kovin paljon - mutta kuitenkin riittävän usein. Jos taas olet työksesi liikkeellä ja vapaa-ajastasikin valtaosan, et selviä kuivalla salaatilla.
  • Hae laatua. Älä hylkää hiilihydraatteja, mutta nosta niiden laatua ja vähennä määrää. Hunaja ja intiaanisokeri ovat valkoista sokeria parempia, täysjyväpasta kiillotettua riisiä hyödykkäämpää, lempeästi höyrytetyt juurekset kumiperunaa makoisampia ja kuivatut hedelmät ja marjat ovat mainioita karkin korvikkeita. Kollegan sanoin: heivaa höttö.
  • Suosi luomua. Miksi luonnonmukaisesti tuotetut elintarvikkeet ovat parempia? Juuri siksi, että ne ovat luonnonmukaisia! Kuuntele maalaisjärkeäsi.
  • Tee itse. Einekset, puolivalmisteet ja jalosteet ovat erikoistilanteisiin ja hätävaraksi. Niistä ei kannata rakentaa ravitsemuksensa runkoa. Osta raaka-aineet tuoreina ja käsittelemättöminä ja tee ruokasi itse. Se ei ole aikakysymys, mutta vaatii tiettyä viitseliäisyyttä. Säästät rahaa ja tuet terveyttäsi.
Mahtavaa valon aikaa!
0
Kirkkonummelainen liikunta-alan yrittäjä, kouluttaja ja kehittäjä, FISAF Personal Trainer ja pedagogi. Intohimona aktiivinen ja hyvinvoinnistaan huolehtiva yhteiskunta, jonka jokapäiväisissä valinnoissa näkyy ihmisenä olon ymmärrys sen joka kantilta.

Kommentit

  • Ei vielä kommentteja. Ole ensimmäinen kommentoija

Kirjoita kommentti

Vieras torstai, 23 marraskuu 2017

 
Löydä meidät Google+ -palvelusta
Luotu 0.0362 sekunnissa.