Kirkkonummi - asuinpaikasta kotipaikaksi

Verkkonummi.fi - Kirkkonummi
Etusivu Blogit Bloggaajat Jaana Andersin

Tietotekniikka yhteiskunnassa

Tervetuloa pitämään blogia, jos olet kirkkonummelainen tai sinulla on jokin sidos Kirkkonummeen.
Jos haluat oman blogin, ota yhteyttä toimitukseen. Yhteystietoihin pääset linkistä sivun alalaidasta.

Jaana Andersin

Jaana Andersin

Jaana Andersin ei ole vielä kertonut itsestään.

Yritys-Suomen juhlaseminaarissa marraskuussa peräänkuulutettiin luovuutta yrittämiseen. Finnveran toimitusjohtaja Pauli Heikkilä avasi tilaisuuden ja totesi heti kättelyssä, että Suomen kilpailukyky on heikentynyt ja Suomeen tehtävät investoinnit vähentyneet, pelikenttä yrityksille on koventunut. On hitaamman kasvun aika, jotkut povaavat jopa taantumaa. Osittain nykyisyys alkaa olla menneisyyttä, kunhan uudet sähköiset palvelut yrittäjille saadaan lanseerattua.

Monen luukun periaatteesta siirrytään yhden luukun periaatteeseen. Yrittäjien palveluiden muutos on osa kokonaisuutta, isoa rakennemuutosta, joka on vääjäämätöntä sekä palveluiden toimivuuden, että taloudellisen tilanteen takia. Vanha malli ei enää yksinkertaisesti tänä päivänä toimi ja palvelua kehittämällä saadaan myös kustannussäästöjä.

Yritys-Suomi on aloittanut pilotointivaiheen yrittäjille suunnatussa hankkeessa ”Yrittäjien sähköinen työpöytä”, jossa palvelut avautuvat yhdellä kirjautumisella yrittäjän käyttöön. Olen mukana pilotoimassa hanketta ja tulen seuraavan kahden vuoden aikana kertomaan missä mennään, millaisia palveluja aukeaa seuraavaksi. Minulle voi esittää toiveita millaisia palveluita yrittäjänä haluaisit, joita sitten esitän hankkeeseen. Palvelun ensimmäinen versio on käytössä jo keväällä 2013.

Yrittäjien sähköisessä työpöydässä on kolme osiota;

  • Julkinen tieto yrittämisestä ja yritysten palveluista, mikä on kaikkien luettavissa
  • Yrittäjän rekisteröitymisen takana olevat palvelut, mikä vaatii oman tai alkavan yrityksen rekisteröitymisen
  • Oma henkilökohtainen yrityssivu, jonne voi ladata omia palveluita ja jotka tallentuvat omaan profiiliin myöhempää käyttöä varten

Palveluun tulee vahva tunnistautuminen, joten se on yhtä turvallista käyttää kuin verkkopankki. Tavoitteena on lanseerata ensimmäiset palvelut ensi vuoden toisella kvartaalilla (Q2/2013).

Jatkossa edelleenkin yrittäjät tai yrittäjiksi aikovat saavat palvelua myös puhelimitse tai palvelupisteissä. Sähköinen työpöytä kokoaa kaikki palvelut yhteen, tietoa, yrityksen perustaminen, rahoitusta, verottajan palvelut, viranomaisilmoitukset, kontakteja, ym. ja erilaisia lisäarvopalveluita, kuten oma verkkopankki tai yrityksen asiakirjojen hallinta. Virossa voi jo nyt perustaa vaikka osakeyhtiön sähköisesti ja tavoite on, että Suomessakin voi osakeyhtiön perustaa palvelussa vuoden 2012 lopussa Oma Yritys-Suomen osaksi jo pilotoinnin toisessa vaiheessa.

Heikkilä kertoi juhlaseminaarissa myös, että ulkomailla oleville yrityksille avataan samanlainen palvelu nimellä Team Finland ja näiden kahden palvelun takana ovat samat viranomaistahot, Tekes, Ely-keskukset, Verottaja jne. Ideana on, että kertakirjaamisella tiedot siirtyisivät kaikkiin niihin palveluihin, joihin yritys on itsensä ilmoittanut. Lähtökohtana on asiakaskeskeisyys ja kentän odotukset, sähköisen maailman konkretiaa lippusten ja lappusten sijaan. Tätä voidaan pitää syystäkin luovana ratkaisuna, jota viranomaiset ovat lähteneet ideoimaan ja ottaneet mukaan yrittäjiä sitä kehittämään.

Iso osa kasvuyrityksistä ei ole tarvinnut kuin verottajan ja kaupparekisterin palveluita, mutta uuden palvelukonseptin myötä kaiken kokoisten yritysten pelikenttä helpottuu, kun saadaan kaikki viranomaispalvelut, rahoittajat ja muut tahot samalle luukulle. Yhden luukun periaatteella.

Luovuutta yrittämiseen!

Tilaisuudessa kuultiin loistava ja vauhdikas puheenvuoro startup-yrittäjä, startup-aktivistiksi itseään tituleeraavalta Taneli Tikalta. Hän haluaisi startupeille kasvuvauhtia. Hän hakisi sitä erityisesti luovuudesta hyödyntämällä muuttuvaa maailman sähköistymistä, palvelujen kehittämistä nettiin ja mobiililaitteisiin. Tikka näkee, että seuraava askel yrityspuolella on kokonaan verkottuva malli, jossa tuotteiden ja palveluiden yksisuuntaisesta toimituksesta siirrytään monisuuntaiseen toimitukseen, mikä toimii tuottajalta kuluttajalle –mallilla verkostopohjalta. Toimiminen verkoston pohjalta koventaa kilpailua perinteisellä toimintamallilla oleviin yrityksiin nähden.

Bisnes siirtyy nettiin

Esimerkkinä verkostopalvelumallista on Hollannissa toimiva hätämajoitusjärjestelmä, LiftDeck. Perinteisen hotellin tilausmallin sijaan majoituksen voi saada nopeasti verkoston avulla sinne minne ihminen on jäänyt jumiin ja tarvitsee hätämajoituksen, f3m.me/liftdeck.

Toinen malli, on Usassa toimiva Law Pivot, jonne maksamalla vuotuisen 90 dollaria, saa vuoden aikana kysyä kuinka monta kertaa tahansa maksimissaan 750 merkkiä pitkän kysymyksen ja johon luvataan vähintään 3 lakimiehen vastaus 24 tunnin sisällä. Halpaa ja luulisi, että se ei kannata yrittäjälle, mutta usein vastauksista joku saattaa johtaa isompaan toimeksiantoon, joten hyöty on molemminpuolinen.

Tai mitä ole mieltä palvelusta www.korja.us Ota kuva kamerakännykällä ja lähetä se palvelun kautta kaupungin kunnossapidosta vastaavalle taholle ja pyydä korjaamaan. Ei tarvitse ihmetellä, että jos lumivalli peittää näkyvyyden risteyksessä, minne siitä pitäisi ilmoittaa ja jonotella puhelimessa, nappaat vain kuvan ja lähetät korjauskehotuksen kanssa kunnossapidosta vastaavalle.

Innovatiivisia tulevaisuuden palveluita on jo paljon netissä. Kenties tulevaisuudessa valuuttajärjestelmiä horjuttaa www.bittiraha.fi Anonyymi virtuaaliraha, joka toimii jo esimerkiksi eräässä helsinkiläisessä ravintolassa maksuvälineenä ja on nopeampi ulkomaan rahasiirroissa kuin SEPA, joka vie 2 vuorokautta, kun taas bittiraha siirtyy heti vastaanottajalle heti. Bittirahan saa jossain jo liitettyä MasterCardiinkin.

Tunnetuimpia verkostopalveluita suomalaisille ovat Kaljakellunta ja Sohvasurffaus, joka kasvattaa suosiotaan ja josta Verkkonummi on aiemmin kirjoittanut. Kaljakellunta Vantaanjoessa, tapahtuma, jota kukaan ei organisoi, kukaan ei ole vastuussa, mutta tapahtuma itse organisoi mm. roskien keruun, joka sekään ei ole kenenkään vastuulla, se vain tapahtuu. Tieto leviää sosiaalisessa mediassa netissä. Tai ravintolapäivät, jolloin pop-up –ravintoloita putkahtelee esiin sinne tänne ja kotikokit yhtenä päivänä tarjoavat kokkailujaan kaikelle kansalle maksua vastaan tai jotkut jopa ilmaiseksi. Tämäntyyppisissä ei yritysten järjestämissä palveluissa toki on riskinsä, kun kukaan ei periaatteessa ole juridisesti vastuussa, jos vaikka saat kotikokin ravintolasta vatsataudin.

Näiden esimerkkien avulla voi hyvin kuvitella miten paljon saa tosissaan tehdä työtä, että se oma tuote tai palvelu edelleen on kilpailukykyinen erilaisten verkostopalveluiden kanssa, missä raha ei vaihda omistajaa.

Toimisikohan Suomessa ilmainen korkealuokkainen opetus, jossa opinahjot antaisivat ilmaista opetusta KHAN Academyn malliin? KHAN Academyssa voi opiskella melkein mitä vain ilmaiseksi. www.khanacademy.org. Vastaavanlaisen ilmaisen opiskelun tarjoaa myös Coursera, jonka takana puolestaan on 33 huippu-yliopistoa, jotka sijaitsevat pääasiassa USAssa https://www.coursera.org

Nämä eivät olisi mahdollisia ilman nettiä ja sen sosiaalisia piirteitä ja ihmisten valtavaa innovatiivista kekseliäisyyttä. Osa on mahdollisesti saanut kimmokkeen jostain entisajan toimintatavasta, vaikka kirjeenvaihtokavereista. Ainakin jotkut, vähän vanhemmat, muistavat vielä ajan, jolloin etsittiin ulkomaisia kirjeenvaihtokavereita lehtien kirjeenvaihtopalstoilta ja joiden kanssa ystävystyttiin ja saatettiin näin ollen saada sohvan kulmalta yösija matkakuumeen iskiessä.

Tikka korosti asennetta!

Asenne ratkaisee oppiiko ihminen epäonnistumisesta vai heittääkö hanskat naulaan saman tien. Tikka on itse kokenut yhden konkurssin ja 2 suurta emämunausta, joten hän tietää mistä puhuu ja sanoi, että Piilaaksossa mokaaminen on suorastaan toivottavaa, koska siellä ajatellaan, silloin vasta ihminen on opppinut jotain merkittävää. ”Yrittäjyys on extreme-laji, sormi perseessä ei pärjää, on vain hypättävä rotkon reunalta varmistettava alastulo. Miettikää vaikka koripalloilija Michael Jordania, tuhansia heittoja ja vasta sitten alkaa osua koriin”.

Yrittämisessä tarvitaan luovuutta!

Ilman luovuutta ei synny hyviä tuotteita myytäväksi asti. Päämäärä on pakko asettaa ja matkalle hurjasti tsekkauspisteitä, välitavoitteita. Ilman selkeää päämäärää on vaikeaa lähestyä maalia. Hyvä tuotekaan ei riitä, on erottauduttava, on määriteltävä kohderyhmä ja markkinoitava sitä kohden, muuten eivät asiakkaat löydä hyviä tuotteita netin runsaudenmaljasta.

Varsinkin verkostoihin tuotettavia palveluita ja tuotteita kehitettäessä iteratiivisen, nopean oppimisen mallia ei voida sivuuttaa. Että kykenee nopeasti muuttamaan suuntaa, jos tuote tai palvelu ei vedä asiakkaan suuntaan. Tuotetta tai markkinointia pitää nopeasti kehittää ja tähän tarvitaan luovuutta, ratkaisukykyä.

Monta erilaista tapaa käyttää paperiliittimiä sinä keksit?
Tikka kertoi luovuusesimerkin paperiliittimistä. Kysyttäessä mihin kaikkeen paperiliitintä voi käyttää, eniten ideoita keksivät päiväkoti-ikäiset, noin 250 kpl, peruskoululaiset 100-150, lukio-ikäiset 50-100 ja me aikuiset vain 12-15 ideaa. Tätähän voisi kotona pikkujouluillassa testata juhlijoilla, rento ilmapiiri tunnetusti lisää luovuutta.

Mitä luovuudelle sitten tapahtuu iän myötä? Lopetammeko hulluttelun ja pakotetaanko meidät ulkoapäin johonkin kaavamaiseen malliin, että ”ei noin saa ajatella”, vaikka siitä hulluimmasta ideasta juuri voisi syntyä se huipputuote? Olisiko silloin 21-vuotias Jarkko Oikarinenkaan aikoinaan (IRC, Internet Relay Chatin kehittäjä) voinut uskoa, että siitä yhdestä ideasta keskustella reaaliaikaisesti verkossa tulisi nykymuotoinen sosiaalinen media.

Juhlaseminaarista edellä mainittujen ajatusten lisäksi jäi mieleeni erään peruskoulupohjalta menestyväksi kansainväliseksi yrittäjäksi ponnistaneen panelistin kertomus siitä, miten vaikeaa erilaisten tukien hakeminen on ja miten siihen kuluu valtavasti tuottavaa työaikaa, sekä miten he päättivät toimia toisin ja olla hakematta tukia. He löysivät luovan ratkaisun ja menestyivät. Toisaalta yleensä menestyvän ja kansainvälisyyttä hakevan yrityksen on panostettava valtavasti rahaa, jotta se voi lyödä itsensä ulkomailla läpi, panelissa heiteltiin summaa 100 000 euroa, jolla ulkomaille kannattaa lähteä, jotta päämäärä saavutettaisiin tai ehkä sitten sitä armotonta luovuutta tarvitaan. Lainsäädännön toivottiin myös muuttuvan yrittämistä helpottavaksi ja uusia toimintatapoja tukevaksi.

Tikan ajatuksia voi lukea täältä http://tane.fi Seuraava kirjoitukseni aiheesta ilmestyy ensi kevään aikana. Ideoita ja toiveita yrittäjien sähköisistä palveluista voit kirjoitella osoitteeseen Sähköpostiosoite on suojattu roskapostiohjelmia vastaan, Javascript-tuen tulee olla päällä nähdäksesi osoitteen

Lukukertoja: 1942
0

Tämä kirjoitus on jatkoa Verkkonummen sivulla aiemmin käydylle keskustelulle, joka lähti liikkeelle salaiseksi luokitellut valmiussuunnitelman lähettämisestä, mikä on turvallisin tapa. Koska asia ei aina ole niin mustavalkoinen, eikä mutu-pohjalta toimintaa kannata suunnitella, niin laajennan ja avaan asiaa vähän lisää aiheesta sähköinen vai paperinen asiakirja, suojaaminen ja tietoturva, koska asiahan koskettaa tänä päivänä lähes jokaista meistä esimerkiksi vaikka otatko vastaan sähköisiä laskuja, elaskuja vai paperisia laskuja. Keskustelu löytyy tästä linkistä.

Villakoiran ydinhän on toimintapoja muutettaessa kartoittaminen, missä ollaan, mikä on tavoitetila ja miten siihen päästään. Tässä tapauksessa tietoturvariskin kartoittaminen siirrytäänkö paperisesta asiakirjasta sähköiseen asiakirjaan eli pannaan taulukkoon plussat ja miinukset ja sitten vertaillaan, ja vertaillaan myös kustannuksia ja muita mahdollisia resursseja. Usein päädytään valitsemaan se, mikä saa enemmän plussia ja on taloudellinen tapa toimia. Lisäksi nykyään kartoituksissa huomioidaan myös ekologinen kestävyys ja kehitys. On muuten hyvä tapa kartoittaa lähes mitä vain, vertailla taulukossa hyviä ja huonoja ominaisuuksia, antaa niille joku painoarvo.

Riskianalyysissa otetaan huomioon fyysiset riskit; laitteiden ja ohjelmistojen vikaantuminen ja niiden toimintavarmuus ja sisäiset riskit; miten henkilöstö toimii, tietojen käsittely, onko henkilöstö saanut riittävästi koulutusta ja mitä koulutusta tarvitaan, ovatko muut resurssit riittävät.

Tutkimusten mukaan henkilöstö on suurin riski (huolimattomuus tai tahallisuus, vahingot) luottamuksellisten tietojen käsittelyssä ja näinollen luottamushenkilöistä puhuttaessa, valtuutetut ja muut luottamushenkilöt ovat tässä tapauksessa se riski ja kaikki ne henkilöt matkan varrella, jotka jostain syystä voisivat päästä tietoihin käsiksi oli kyseessä paperinen tai sähköinen asiakirja. Nämäkin kartoitetaan.

Minkään valtakunnan suojaustoimenpiteet eivät ole riittävät, jos henkilö päättää toimia vastoin määräyksiä, säilyttää tietoja huolimattomasti,  tai päättää tietoisesti rikkoa lakia. Väitän, edelleen, että hyvin suojattu sähköinen materiaali on turvallisempi, mikäli asia on harkittu loppuun asti miten tiedon välittämisessä toimitaan ja mitkä ovat suojaustoimenpiteet, kuin perinteinen maaposti. Vaatii aika paljon perusnörttiä pidemmällä olevaa osaamista, jos aikoo hyvän suojauksen purkaa. Hyvin suojatun asiakirjan suojauksen purkaminen on huomattavasti vaikeampaa kuin paperin lykkääminen kopiokoneeseen ja voihan se maaposti kadota matkalla tai joku tahallaan varastaa senkin.

Kaikenlaiseen olen matkan varrella törmännyt ja kevennyksenä kerron, että olen minä törmännyt sellaiseenkin asiakkaaseen, joka otti varmuuskopiot kirjanpito- ja palkanlaskentaohjelmasta muistitikulle miettimättä mitä tietoja tallentaa ja säilytti sitä joka päivä suuren käsilaukkunsa pohjalla kaiken tavaran alla. Sitten mietittiin, että miten ne tiedot saataisiin palautettua, kun tietokoneella oleva tietokantakin oli hajonnut ja muistitikullekin oli kopioitu vähän mitä sattuu. Hyvällä ohjeistuksella ja koulutuksella vältetään juuri tänäntyyppiset ongelmat tiedon käsittelyssä. Tieto ei lisääkään tuskaa, vaan päinvastoin, tieto lisää taitoa!

Asiakirjalle voi asettaa myös salasanan, jonka purkaminen on vaikeampaa kuin esim. vaikka kopiosuojauksen, tai se voidaan digitaalisesti allekirjoittaa. Kauan sitten 90-luvulla purimme Word-asiakirjan suojauksia avaamalla sen Notepadissa ja kopioimalla tekstin takaisin Wordiin ja simsalapim, salasana oli purettu. Wordissakin jo XP-versiosta, rapiat 10 vuotta sitten, alkaen salasanan purkaminen on käynyt entistä vaikeammaksi.

Täältä löytyy hyvää tietoa mm. asiakirjan sähköisestä suojaamisesta ja digitaalisesta allekirjoituksesta. www.ficora.fi/index/saadokset/lait/svt.html

Lisäksi riskianalyysissä huomioidaan ulkoiset riskit, erilaiset haittaohjelmat, mahdollinen vakoilu erilaisista syistä tai hyökkäykset. Olen vastaanottanut suojattuja asiakirjoja eri viranomaistaholta ilman ongelmia, mutta ongelmia on ollut maapostin kanssa, mikä katoaa säännöllisen epäsäännöllisesti ja kenelle lie sitten päätykään!

Peruskäsitteitä voi jokainen opetella täältä www.ficora.fi/index/palvelut/palvelutaiheittain/tietoturva.html

En ole varma, mutta käsittääkseni mm. Perusturvassa voidaan jakaa vasta kokouksen alussa salaista materiaalia kokouksen ajaksi, mikä sitten kerätään pois eli kaikkein arkaluontoisimmat tiedot ovat käsillä vain sen hetken, kun niitä tarvitaan. Nämä kaiketi ovat tietoja, jotka koskettavat yksittäisiä kuntalaisia ja näiden tietojen käsittelystä on säädetty laissa, kuka saa käsitellä ja miten säilytetään eli ihan kaikkea ei luotamushenkilötkään saa säilyttää kotonaan.

Kuntaliiton sivuilta löytyy tästä tietoa ja tämäkin on sellaista tietoa, että jokaisen kuntalaisen olisi hyvä tietää vähintään silloin kun asioi kunnassa ja kenties miettii kuka omia tietoja saa katsella ja mitkä ovat muut määräykset. www.kunnat.net/fi/asiantuntijapalvelut/laki/hallintojuridiikka/julkisuus_tietosuoja/henkilotietojen-kasittely/Sivut/default.aspx

Kunnan vastuulla on noin 500 lakisääteistä palvelua ja enpä osaa sanoa miten monta erilaista lakia koskettaa näitä palveluja, mutta aina ei tarkastellessa jotain yksittäistä toimintaa tai sen muuttamista, voida tarkastella vain yhtä lakia, vaan asiaa saattaa määritellä monta erilaista lakia, tietosuoja, henkilörekisterilaki, hallintolaki, mitä säädetään missäkin laissa. Yksi riskikartoituskohde on myös siten lainsäädäntö. Voidaanko ryhtyä tähän, onko olemassa laki joka määrittelee sähköisen toiminnan rajat, kuten esim. Laki sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa, koskeeko se arvioinnin kohteena olevaa muutosta tai mitä muuta merkitystä sillä on asian käsittelyn kannalta.

Lukukertoja: 2029
0

aiheena Politiikka

Vaalipäivä ja aurinko paistaa! Voisiko parempaa vaalisäätä toivoakaan. Valinnat alkavat olla vähitellen kaikilla äänestäjillä selvillä ja täytyy muistaa, että on yhtä monta mielipidettä kuin on ehdokkaita, mutta myös yhtä paljon kuin on äänestäjiä, kaikki mielipiteet eivät tule esillekään.

Eräs virolainen sanoi minulle, että Suomessa on tosi laimeaa vaalien aikaan, että Virossa on täysi sota päällä silloin, kun on vaalit. Tulipa vaalituoksinassa sanottua mitä tahansa, kipinät ovat varmasti lennelleet puolin ja toisin, se osittain kuuluu pelin henkeen, mutta pelin henkeen kuuluu myös, että pystyy toimimaan jatkossa hyvässä yhteistyössä muiden kanssa.

Toivon uudelta valtuustolta ja muilta luottamushenkilöiltä kunnioitusta muita päättäjiä ja kuntalaisia kohtaan ja päätöksenteossa avointa ja kuuntelevaa otetta, että kaikissa päätöksissä huomoitaisiin monenlaiset vaikutusnäkökulmat. Miten oma valinta, päätös vaikuttaa talouteen lyhyellä tai pitkällä tähtäimellä tai ympäristöön, lapsiin, nuoriin, työikäisiin, vanhuksiin, sairaisiin, vammaisiin ja yrittää löytää vaikutuksista se kaikille paras vaihtoehto esillä olevaan kysymykseen, sillä vain siten voi sanoa rehellisesti, että on perillä asioista.

On taitoa osata esittää oma näkökulmansa ja perustella se, mutta vielä suurempaa taitoa osoittaa kyky kuunnella ja ottaa huomioon se, että ei ole olemassa vain yhtä totuuutta ja että osaa arvostaa muidenkin mielipiteitä. Tämä on toiveeni, vaikka myönnän etten ole täydellinen itsekään, mutta teen parhaani ja opin joka päivä.

Tänä iltana demokratian ääni on puhunut ja mitä korkeampi äänestysprosentti, sitä paremmin demokratia toimii. Kaunista vaalipäivää!

Lukukertoja: 1886
0

aiheena Tietotekniikka

Monenlaiset huhut vellovat silloin, kun viestintä ei toimi ja ongelmia tietotekniikan käytössä ilmenee. Tietoyhteiskunnassa elämme erilaisten verkkojen varassa ja jos tieto verkoissa ei liiku tai liikkuu tahmeasti, epävarmuus iskee ihmisiin ja kaaos on valmis. Varsinkin, kun palkka jää tulematta palkkapäivänä tilille tai terveyskeskuksen ajanvaraus ei toimi, ahdistus iskee. Syytökset sinkoilevat sinne tänne, milloin vika on laitteissa, milloin käyttäjissä tai palveluntuottajassa. Tietäkö kukaan tarkalleen mistä ongelmat johtuvat silloin, kun niitä ei ole kartoitettu? Ulos päin näkyvä yhden vian ilmentyminen voi olla monen tekijän summa.

Lukukertoja: 1794
0

aiheena Uncategorized

Kirjoitin kuntavaalien 2008 aikaan ammattiyhdistykseni Tietoalan toimihenkilöt ry:n (olin hallituksen tiedotusvaliokunnassa) jäsenlehteen yhden äänen merkityksestä ja asia ei ole siitä muuksi muuttunut. Yhdellä äänellä on merkitystä, joten harkitse tarkkaan ja käy äänestämässä. Sinun äänesi vaikuttaa osaltaan siihen millainen kunta Kirkkonummi on tulevaisuudessa. Demokratia toteutuu parhaimmillaan silloin kun äänestysprosentti on mahdollisimman suuri ja äänestäjä on tutkinut mitä ehdokas hänelle ja kunnalle pystyy tarjoamaan, millaista osaamista, mistä on oikeasti kiinnostunut ja mihin asioihin haluaa paneutua tosissaan.



Lukukertoja: 1830
0

 
Löydä meidät Google+ -palvelusta
Luotu 0.0372 sekunnissa.